Изкуствен интелект на нещата

Технологичната компания Бош представи на тазгодишното издание на изложението CES 2021, което се провежда виртуално, набор от решения за подобряване живота на хората и околната среда. Те са обединени около концепцията за AIoT – Изкуствения интелект на нещата.

„Ние комбинираме AI и свързаността, за да формираме AIoT за подобряване на енергийната ефективност и борбата с коронавируса“ – посочва Майкъл Боле, член на управителния съвет на Бош – „AIoT предлага огромен потенциал. Вече отключваме този потенциал и планираме да разширим усилията си в бъдеще”.

На виртуалното изложение за потребителска електроника CES 2021 компанията представи интелигентни, устойчиви решения за здравето, живота и мобилността под мотото Sustainable #LikeABosch – „Устойчив като Бош“.

Сред тях е първият в света самообучаващ се AI сензор за wearable (носими) и hearable (за слушане) устройства за фитнес тракинг. Тъй като AI работи на самия сензор (edge ​​AI), вече няма нужда от интернет връзка по време на упражненията – това подобрява енергийната ефективност и поверителността на данните.

Компанията представя и сензор, който измерва качеството на въздуха и относителната влажност. Чрез него се получава информация за концентрацията на аерозоли във въздуха – данни, които са особено важни за борбата срещу коронавируса. Охранителните камери на Bosch също могат да помогнат в борбата срещу него. С помощта на AI те изпълняват широк спектър от специфични за клиента приложения. Например, новата камера с интегриран интелигентен видео анализ измерва телесната температура безконтактно, анонимно и с висока точност – с максимално отклонение от половин градус.

Използвайки софтуерно решение на отворената платформа на стартъп компанията на Бош Security and Safety Things, тези камери могат да открият дали броят на хората в даден магазин съответства на ограниченията във връзка с коронавируса. Тази платформа получи наградата за иновации на CES 2021 и едно от четирите решения на Бош, отличени тази година. Друга премиера е преносимият монитор за хемоглобин, който открива анемия чрез сканиране на пръстите. Устройството е особено подходящо за региони с недостатъчен достъп до медицинска помощ. Снабден с AI, мониторът за хемоглобин дава резултат в рамките на 30 секунди – не е необходимо лабораторно изследване или вземане на кръв.

Изкуствен интелект на нещата

В момента най-добрият пример за това как иновативната технология на Бош може да подобри здравето и благосъстоянието е PCR тестът за коронавирус с тестовото устройство на Бош Vivalytic. С него резултатите се получават още по-бързо: лаборатории, лекарски кабинети, старчески домове и болници могат да оценят едновременно пет проби за 39 минути – това наистина е „техника за живота“. Благодарение на подобрения софтуер, положителните проби излизат дори за по-малко от 30 минути. Разработването на системата Vivalytic, която се състои от устройство за анализ и тестови касети, е резултат от дългогодишното сътрудничество между корпоративните изследвания и авангардния инженеринг на Бош, Bosch Healthcare Solutions – Бош Решения за здравеопазването и болницата Robert Bosch.

Изследване на Accenture, публикувано наскоро в Германия, показва, че AIoT може да надхвърли границите на здравните приложения, за да подкрепи и действията за защита на климата. Проучването установи, че всеобхватната дигитализация в мобилността, производството и строителните технологии може да помогне на страната да измине половината път до постигането на целите за емисиите от Парижкото споразумение.

Самата Бош използва събитието за да обяви, че всичките 400 световни локации на компанията вече са въглеродно-неутрални от 2020 година. С това тя е първото индустриално предприятие в световен мащаб, постигнало нетни нулеви въглеродни емисии от произвежданата енергия от собствени и външни източници. „Следващата стъпка за Бош е да се справи с емисиите по цялата верига на стойността – от поръчките до използването на продуктите“ – заяви Боле. Компанията стана и първият автомобилен доставчик, който се присъединява към инициативата Science Based Targets с конкретна и амбициозна цел – до 2030 да намали с 15% емисиите на CO2 нагоре и надолу по веригата.

„Искаме да бъдем водещата AIoT компания във всички области, в които работим“ – обяснява Боле. Доверието в AI е най-важната предпоставка за утвърждаването му, така че да подобри живота на хората и да помогне за ограничаване на климатичните промени. За тази цел Бош залага на индустриалния изкуствен интелект, който обяснява физическия свят на машините – вместо да ги учи как да се държат като хора. Но всичко това изисква етични норми. За да ги определи, Бош изготви етичен кодекс на изкуствения интелект, обединен от тезата, че хората винаги запазват контрола.

Бош представи и енергиен мениджър, който компанията предлага за използване в частни домове. В комбинация с термопомпа и фотоволтаична система, мениджърът може да намали консумацията на енергия с до 60 процента. В сферата на мобилността шофьорите на електромобили могат да се възползват от услуги като Battery in the Cloud – Акумулатор в облака, която чрез интелигентен софтуерен анализ намалява изтощаването на акумулатора с до 20 процента.

Изкуствен интелект на нещата, автономни коли

В компанията вярват, че комбинацията от електрифицирано и автоматизирано шофиране с персонализирани и свързани услуги ще отвори широко поле за софтуерните приложения. Автомобилните компютри са в центъра на усилията на Бош да разшири водещата си роля в софтуерно интензивните електронни системи. За да отговори на това търсене, в началото на годината е започнала работа новата дивизия Cross-Domain Computing Systems – Интердисциплинарни компютърни системи със 17 000 служители. В нея Бош комбинира експертизата си в хардуерното и софтуерното инженерство за разработка на компютри, сензори и управляващи блокове за всички автомобилни системи. Това намалява сложността на автомобилния развой и ускорява въвеждането на новите функции на пътя.

От пътищата на земята до космическите полети: докато на миналогодишния CES видяхме премиерата на сензорната система с изкуствен интелект SoundSee за Международната космическа станция, сега Бош е насочил вниманието си към Луната. Като част от програмата Tipping Point на NASA, компанията обединява усилията си с Astrobotic и WiBotic и с Вашингтонския университет, за да изследва и разработва технологии за интелигентна навигация и безжично зареждане на малки роботи за работа на Луната. Изследователите от Бош в Питсбърг и Силициевата долина допринасят със своя опит за интелигентния анализ на данни и решения за безжична свързаност, базирани на AI. Получените резултати ще се влеят в по-нататъшното развитие на AIoT решенията на Бош обратно на земята.

екологични решения

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *