Телекомите постигнаха споразумение с единия регулатор по казуса с индексацията на договорите за мобилни и фиксирани услуги. Преговорите бяха водени от браншовия Алианс на технологичната индустрия (АТИ) от страната на операторите с Комисия за защита на потребителите (КЗП). Постигнато е компромисно решение на проблема, при който през последните няколко години, големите телекоми индексираха цените на вече сключените договори с процента на инфлацията за предходната година. АТИ и КЗП се разбраха да се сключи браншово споразумение, според което операторите ще се задължат да изменят общите си условия по контрактите с крайни клиенти. В браншовата организация влизат трите основни телекома, както и някои от големите разпространители на съдържание и медийни компании.
Промените са доста ключови. Първата въвежда право на потребителите да прекратят договора си при увеличаване на цени в резултат на индексация, без предизвестие и без да дължат определената в него неустойка за услуги. Клиентите могат да упражнят правото си за предсрочно прекратяване в срок от един месец от обявената от съответния оператор начална дата на промяна на цената. Втората промяна е въвеждането на минимален праг за индексация. Той е в размерите на 2% и под него телекомите няма да налагат изменения на стойността на месечните такси. Към момента повечето компании са наложили такова ограничение за 1%.
Друга голяма промяна е, че според споразумението операторите ще трябва не само да оскъпяват своите планове, но и да ги намаляват ако инфлацията за предходната година е отрицателна. Това е като отговор на първоначалното тълкуване на Районния съд в Пловдив, според който телекомите не прилагат равнопоставеност на договорите, като индексират цените само нагоре при инфлация, но не правят това надолу, когато има дефлация.
В споразумението е предоставена възможност на операторите да пускат планове, които да не се влияят от промените на макроикономическо ниво в страната през предходната година. Те трябва да бъдат обявени надлежно на интернет страниците на съответната компания. Операторите ще отразят договорените промени в общите си условия в срок до 3 месеца. Новите клаузи ще се прилагат, считано от 1 януари 2025 г.
От АТИ припомнят, че това не е първият случай, в който операторите правят доброволни промени в договорите си в полза на потребителите. През 2014-2015 г. те сключиха индивидуални споразумения с КЗП, с които съществено намалиха размера на неустойките при предсрочно прекратяване на договорите, независимо че нямат такова задължение нито по българското, нито по европейското законодателство.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари