Когато Стив Джобс представи смартфона iPhone през 2007 г., вероятно и той не е очаквал устройството да се превърне в толкова голям хит. iPhone дефинира цялата индустрия, като създаде и много нови пазари не само за Apple.
Благодарение на този смартфон се оформи пазарът за мобилни приложения, който според MobiLoud генерира около 522 млрд. долара на година. В продължение на доста години Apple беше най-скъпата компания в света именно заради успеха на iPhone. Смартфонът генерираше над 60% от всички приходи на Apple.
Това беше както прекрасно, така и проблемно. Прекрасно, защото Apple генерираше милиарди долари печалба, благодарение на огромните продажби на смартфона, както и покрай App Store и продажбите на игри и мобилни приложения. Обаче и проблемно, тъй като ако нещо се случеше с iPhone и изведнъж продажбите спаднат, компанията може да се срине.
Затова през последните няколко години изпълнителният директор на Apple Тим Кук активно работи по създаването на повече източници на доходи за компанията, така че тя да не зависи само от един продукт. Усилията дават резултат, като според последните финансови данни на Apple към края на септември т.г., iPhone вече генерира 48% от всички доходи на компанията. Това все още е висок дял, но подобрението е значително.
Основната част от стратегията на Apple досега беше фокус върху дигитални услуги – абонаменти, стрийминг, комисионни. Все дейности, които привлякоха вниманието (и недоволството) на регулаторите в САЩ и Европа, които започнаха множество проверки.
Междувременно Apple започна да обръща по-голямо внимание и на другите си устройства. Дълго време компанията ги обновяваше сякаш протоколно и понякога доста рядко. Едва в края на октомври т.г. тя даде нов дизайн на Mac mini за пръв път от 2010 г. насам. Компактният компютър получи и по-мощен хардуер и нов фокус – да е пълноценен настолен модел, а не просто малко устройство за сърфиране в интернет и гледане на филми.
Apple започна и по-смело навлизане в нови категории. Например шлема за виртуална реалност Vision Pro. Той обаче е много скъп и засега продажбите му са доста малки - според някои прогнози дори са много по-ниски от очакваните от Apple, които не бяха големи от самото начало.
Това поражда притеснения, че Apple не може да се справи без iPhone. Самата компания подпомогна тези настроения с новия си годишен доклад, който е подала към регулаторите и инвеститорите в САЩ, съобщава TechCrunch.
В него тя предупреждава, че настоящите и бъдещите нови продукти, които ще предлага, най-вероятно никога няма да са толкова печеливши колкото iPhone. „Новите продукти, услуги и технологии могат да заменят или заместят съществуващите предложения и могат да доведат до по-ниски приходи и по-ниски маржове на печалба, което може съществено да повлияе неблагоприятно на бизнеса на компанията, резултатите от операциите и финансовото състояние“, пише Apple в доклада.
Това е написано в секцията за анализ на рисковете. Не означава със сигурност, че ще се случи така, но изглежда и като разумна прогноза. Действително ще е почти невъзможно за което и да е устройство да повтори успеха на iPhone. Но не е и нужно. Ако Apple развие бизнеса си добре, ще може да генерира доходи от много повече източници, включително изкуствения интелект.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари