Perplexity AI обвини Amazon в тормоз след заплаха за съд

Стоян Ненов Последна промяна на 09 ноември 2025 в 20:22 29 0

Perplexity AI обвини Amazon в тормоз след заплаха за съд

Снимка Bryan Angelo/Unsplash

Perplexity AI обвини Amazon в тормоз след заплаха за съд

Задава се нов голям правен и търговски сблъсък, тъй като Amazon е издала писмо до стартъпа за търсене с изкуствен интелект Perplexity, в което иска от компанията да прекрати достъпа на AI услугите си до онлайн магазина. Спорът е съсредоточен върху Comet, новия браузър на Perplexity, задвижван от изкуствен интелект, който използва автономен агент за изпълнение на сложни задачи, включително извършване на покупки в Amazon от името на своите потребители, съобщава CNBC.

Според Perplexity, идентификационните данни на потребителите в Amazon се съхраняват локално на устройството им, а не на сървърите на Perplexity. Amazon обаче казва, че това е проблем. Amazon твърди, че агентът Comet не е разкрил открито кога извършва действия, като например пазаруване, от името на потребител, както изискват правилата на магазина.

Amazon казва още, че изкуственият интелект се е маскирал като стандартен браузър Google Chrome, в опит да се заобиколят мерките на ИТ гиганта за откриване на ботове. Amazon твърди, че използването на тези автоматизирани агенти е „значително влошило пазаруването и обслужването на клиентите“ на платформата им, позовавайки се на проблеми с точността на поръчките и сроковете за доставка.

Не е изненадващо, че Perplexity има друг прочит. В публикация, озаглавена „Тормозът не е иновация“, компанията нарече исканията на Amazon заплаха за потребителския избор и ход за задушаване на конкуренцията. От гледна точка на Perplexity, позволяването на потребителите да избират свой собствен асистент с изкуствен интелект, е основен принцип в конкуренцията.

Главният изпълнителен директор Аравинд Сринивас отхвърли жалбата на Amazon като антиконкурентна и ясен пример за доминиращ играч на пазара, използващ „правни заплахи и сплашване, за да блокира иновациите“. В остро формулиран отговор Perplexity определи действията на Amazon като „заплаха за всички интернет потребители“, твърдейки, че агентът с изкуствен интелект е просто модерна форма на „труд“ или личен асистент, нает от потребителя. Компанията твърди, че проблемът не е само технически, а философски: „Вашият AI асистент трябва да е неразличим от вас“, заявява тя, като набляга на поверителността, потребителската активност и правото да изберете инструмент, който ви представлява.

Въпреки че клиентското преживяване е посочената причина за спора, анализаторите в индустрията предполагат, че е налице по-дълбока, по-екзистенциална заплаха: приходите от реклама. Amazon печели милиарди от продуктово позициониране и спонсорирани резултати. Агент с изкуствен интелект, проектиран да намира ефективно най-евтиния или най-подходящия продукт, базиран единствено на нуждите на потребителя, заобикаля традиционното пазаруване, при което човешките очи са изложени на и повлияни от насочени реклами и препоръки за импулсивна покупка. Чрез премахването на „човешкия браузър“, агентът заплашва основния дигитален рекламен модел на Amazon.

Не е ясно дали Perplexity ще се съобрази, ще преговаря или ще се бори с искането в съда. Така или иначе, резултатът може да има големи последици за начина, по който асистентите с изкуствен интелект взаимодействат с големите онлайн платформи. Ако Amazon спечели, това може да създаде прецедент, който ограничава начина, по който работят агентите на трети страни. Ако Perplexity удържи, това може да бъде значима победа за потребителския избор и бъдещето на „търговията на агенти“.

Виж още за:
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !