Японските компании започват изграждането на нови вериги за доставки, които да са независими от Китай. Това се случва на фона на нарастващия конфликт на Китай със САЩ и при влошаване на ситуацията се очаква драстичен ръст на цените на всичко, което идва от тази страна. Това засяга особено технологичните компоненти, както и за зависимостта на света от доставките на чипове от Тайван, който може да се окаже първата арена на съприкосновение между двете водещи икономически сили.
Това лято изтече информация за секретен проект на Honda Motor, в рамките на който се извършва задълбочено проучване за възможността японската компания да започне да произвежда автомобили и мотоциклети с колкото се може по-малко части и компоненти, произведени в Китай.
Явно е настъпило времето японските компании да решат дали да продължат да правят бизнес с Китай в случай възникване на извънредна ситуация с все по-задълбочаващата се криза с Тайван. Мениджърите на големите японски компании трябва да се съобразят със случващото се и да се погрижат бизнесът на техните компании да продължи да се развива дори и в тези сложни условия.
От друга страна, огромният китайски пазар осигурява малко над 30% от глобалните продажби на Honda и политиката на на компанията относно Китай няма да се промени в близкото бъдеще. Но ръководството на японската компания вече се подготвя за евентуална извънредна и кризисна ситуация.
Докато все още получава части от Китай японската компания бърза да състави подробен анализ и оценява какви ще бъдат нейните разходи, ако доставките на необходимите компоненти и части се осъществяват от други региони, включително от Югоизточна Азия. Представител на Honda заявява пред Nikkei, че се търсят най-различни варианти за хеджиране на рисковете в логистиката.
Вносът на Япония от Китай достига 80% и е в размер от около 1,4 трлн. йени или приблизително 9.4 млрд. долара, като в тази сума са включени необходимите суровини, компоненти и части. Ако този внос бъде прекъснат за два месеца, Япония рязко ще намали производството на широка гама от продукти, включително домакински уреди, автомобили, торове, дрехи, някои видове хранителни продукти и други. Ще спре продукцията на обща сума 53 млрд. йени (360 млрд. долара), заяви професор Ясуоки Тодо от университета Васеда, екипът на който е използвал суперкомпютъра Fugaku, за да направи необходимите изчисления. Това ще намали минимум с 10% брутния вътрешен продукт на Япония.
Едновременно с това се очаква повишаване цените на различните продукти. Според анализаторската компания Owls Consulting Group, ако около 80 от основните продукти, включително автомобили и домакински уреди, спрат да се произвеждат в Китай и преминат към местно производство или към доставка от други региони, то това ще доведе до увеличаване разходите на държавата с 13.7 трлн. йени годишно. Това са 70% от общия нетен доход на производствените компании, регистрирани в Токийската фондова борса.
Ако това увеличение на цените бъде приложено върху отделните продукти, то изчисленията показват, че средната цена на персоналните компютри в Япония ще нарасне с 50%, а на смартфоните с 20%. В момента, заради украинската криза инфлацията в Япония расте, но ако конфликтът САЩ-Китай-Тайван се задълбочи, ръстът на цените ще бъде много по-сериозен.
Редица държави започнаха да изключват Китай от своите вериги за доставки. През месец май тази година администрацията на Байдън създаде Индо-тихоокеанската икономическа рамка (IPEF), в която участват 14 държави, включително Япония, САЩ и Индия. Идеята е при възникването на непредвидени обстоятелства тези страни да споделят необходимата информация относно критичната за живота продукция и да обменят своите запаси, за да се справят с кризата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари