Българско AR приложение, създадено от студенти, превръща хартиените учебници в интерактивни 3D модели

Мария Иванова Последна промяна на 16 октомври 2023 в 10:04 927 0

Pop!Ed

Снимка Pop!Ed

Pop!Ed

За учениците учебната година навлиза във важен етап. А ние ви срещаме с трима млади българи, които променят образователната среда у нас с помощта на интересен проект за дигитализация.

Pop!Ed е мобилно приложение, което използва обогатената реалност (AR), за да превърне учебниците в интерактивни и забавни източници на знание. С него учениците могат да сканират страница от учебника си и да видят как се появява 3D модел, илюстриращ урока. Учителите, от своя страна, могат да използват приложението, за да ангажират и мотивират учениците си, като им предоставят възможността да изследват и разбират материала в дълбочина.

Екипът зад Pop!Ed се състои от трима млади и талантливи студенти, които спечелиха наградата “Най-иновативен проект в образованието” на Европейската комисия (ЕК). Това са Виктор Неделчев, първокурсник в НАТФИЗ, Огнян Траянов, който учи компютърни науки в Hamilton College и Димитър Костадинов, който е втора година студент по бизнес и мениджмънт в Royal Holloway University of London.

Ето какво сподели с нас Виктор Неделчев, който е и главен маркетинг директор в Pop!Ed:

Представете ни Pop!Ed - кои са най-добрите практики за използването му в класната стая и коя е любимата ви функционалност в приложението?

В основата на софтуера е възможността на ученика да сканира даден урок, вследствие на което се отваря неговото съдържание. При сканиране на страницата се отваря видео, което обяснява основните процеси и взаимодействия. Впоследствие се появява 3D модел, който визуализира основните компоненти или съставните части в зависимост от конкретния урок. Когато се натисне някоя част, излиза текст, поясняващ каква е нейната функция. Именно поради тези причини, нашата любима функционалност е възможността ученикът да изследва посредством визуализация на 3D модели, а не просто да наизустява учебния материал.

С помощта на обогатената реалност в класната стая, учителите могат не само да привлекат вниманието на учениците, но и да издигнат методите си на обучение на съвсем ново ниво. Интуитивният дизайн на Pop!Ed изгражда интерес към предмета, като платформата е изключително лесно достъпна. Това създава чувство за ефективност в образователния процес и мотивация от страна на учениците.

Какви са технологичните изисквания за използване на Pop!Ed и неговата съвместимост с различни устройства, браузъри и операционни системи?

Pop!Ed е мобилно приложение, което има изключително ниски технологични изисквания. Поддържа се от всякакви видове мобилни телефони и таблети. Нашата технология позволява само да се насочи камерата към учебника, за да се появи визуализацията към дадения урок.

Как използвате изкуствения интелект и машинното обучение за предоставянето на персонализирано обучение?

В момента разработваме функционалност, която да усвои учебния материал чрез изкуствен интелект и да изобрази най-подходящия 3D модел към дадения урок. Приложението позволява на визуалните и кинематични ученици да учат по по-лесен и достъпен за тях начин.

Какво е мнението ви за текущото състояние на образователната система в България и как Pop!Ed помага за модернизирането ѝ?

Безспорно образователната ни система има нужда от още много промени, но е факт и че последните години се направиха немалко неща в правилната посока. Функцията на Pop!Ed в нашата, а и в европейската образователна среда, е да изгради мост между интерактивните дигитални ресурси и традиционния хартиен учебник, посредством смартфоните, които имат потенциала да се превърнат от най-големия “враг” за учители и ученици в техния “най-добър приятел” в класната стая.

Какви са най-големите предизвикателства пред дигитализацията в българското образование и защо процесът се случва толкова бавно?

Предизвикателствата се крият във всяка една стъпка от процеса - в същността на решенията, в тяхната разработка, както и в тяхното приемане или иначе казано, какво ще се направи, как ще се направи и ще бъде ли използвано. В нашия случай, смятаме, че първата и до голяма степен втората стъпка е напълно покрита. Защото всички образователни специалисти, с които сме говорили до момента, са стигнали до консенсуса, че нашето решение е необходимо. Оттук насетне остава да доразработваме съдържание и чрез открити уроци, наръчници и семинари да разпространяваме приложението.

Как българските учители и ученици приемат добавената реалност и интерактивните клипове и използват ли ги на практика?

Очаквано за нас, учениците приемат радушно факта, че ще имат достъп до такова приложение в клас. Все пак идеята се появи точно, защото ние и нашите съученици имахме необходимост от подобно приложение по време на час. Относно учителите - в началото големият въпрос беше как ще успеем да комуникираме с тях ползите, които подобен тип приложение носят и за самите тях. В следствие на няколко открити урока обаче, както и на два семинара, които проведохме съвместно с издателство Клет, установихме, че и самите учители са много положително настроени и до момента над 350 от тях са го изтествали и одобрили.

Как изкуственият интелект ще промени образованието? Ще замести ли учителите?

Отговор: Ние винаги сме подкрепяли тезата, че в основата на образованието са учителите и техният принос е неоспорим факт. От наблюденията ни можем да потвърдим, че емоционалната връзка, която учителите изграждат със своите ученици, е съществена част от образователния процес, тъй като те изграждат характери, които прерастват в принципи и основополагащи ценности в живота на учениците.

Основната мисия на Pop!Ed е да изгради симбиоза между хартиените учебници и технологиите и да съчетае най-полезното от двата свята. Интеграцията на технологии в класната стая, без значение дали те използват изкуствен интелект, или не е с цел да помогне на учителите за протичането на плавен и интересен образователен процес, а не да се конкурира с тях. В този ред на мисли, образованието може да бъде променено само в полза на учителите, учениците и средата.

Какви иновации планирате да внедрите в Pop!Ed в бъдеще?

Както споменахме малко по-горе, естественото развитие на идеята и проекта е да използва изкуствен интелект, който да помага за автоматичното свързване между съдържанието на страницата в учебника и и интерактивните ресурси в приложението. Също така, доста оптимистично гледаме и мислим върху работата с MR и AR очила.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !