Тайна схема за ценообразуване на Amazon ѝ е донесла допълнителни 1 млрд. долара

Алгоритъмът на проекта Nessie проверява повишенията на цените на интернет гиганта спрямо нейните конкуренти

Стефан Николов Последна промяна на 04 ноември 2023 в 11:36 243772 0

Amazon

Снимка Sunrise King/Unsplash

Тайна схема за ценообразуване на Amazon ѝ е донесла допълнителни 1 млрд. долара

Тайният алгоритъм за ценообразуване на Amazon с кодово име "Проект Неси" (Project Nessie) може да е донесъл на компанията допълнителни печалби за над 1 милиард долара, сочат нови данни, публикувани този четвъртък от антитръстовото дело на Федералната търговска комисия (FTC) срещу гиганта в електронната търговия.

През септември FTC и над една дузина главни прокурори на щати заведоха дело срещу Amazon, твърдейки, че компанията упражнява незаконен монопол. Наред с другите твърдения, в жалбата се посочва, че Amazon е скривала обявите от другите търговци на дребно, предлагащи по-ниски цени и е налагала на търговците високи такси, за да надуе цените на предлаганите от тях продукти.

Съществуването на проекта Неси за първи път бе разкрито в предварително редактирана версия на жалбата. Твърди се, че Nessie е алгоритъм, който увеличава цените на продуктите в Amazon и следи дали другите търговци на дребно, като например Target, ще последват примера. Ако те не го направят, алгоритъмът връщал първоначалната цена обявена в Amazon.
Изданието The Verge съобщава, че Amazon е спряла да използва Nessie през 2019 г., но FTC твърди, че компанията "многократно е обмисляла да го включи отново".

Тези подробности бяха потулени в оригиналното дело и частично съобщени от The Wall Street Journal. В четвъртък бе публикувана нова версия на иска с по-малко редакции, която предостави на обществеността повече информация за аргументите и доказателствата на FTC.

"FTC твърди, че старият алгоритъм за ценообразуване на Amazon, наречен Nessie, е нелоялен метод на конкуренция, който е довел до повишаване на цените за потребителите", заяви Тим Дойл, говорител на Amazon, в изявление в отговор на новата информация за Nessie в четвъртък. "Това е крайно погрешно описание на този инструмент. Nessie беше използван, за да се опитаме да спрем нашето съпоставяне на цените да доведе до необичайни резултати, при които цените стават толкова ниски, че не са устойчиви".

В това число влизат и някои обвинения извън проекта Nessie. Според по-малко редактираната жалба FTC твърди, че основателят на Amazon Джеф Безос е наредил на ръководителите на компанията да приемат "нежелани" реклами като средство за извличане на "милиарди долари чрез увеличаване на рекламата, въпреки че по този начин се влошават услугите за клиентите".

В отговор на това Дойл заяви, че впечатленията на клиентите на Amazon от пазаруването са "неизменно положителни" и се позова на проучване, в което се твърди, че рекламите на компанията са най-актуалните в целия свят.

Програмата за членство Prime на компанията също е обект на проверка от страна на FTC. В новата жалба Федералната търговска комисия заявява, че Amazon е имала многобройни възможности да отстрани недостатъците в системата за регистрация на Prime "и вместо това е продължила да подвежда все повече потребители да се регистрират" за услугата.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !