За своите 19 години Микела живее един отличен живот: момичето разказва на над трите си милиона поддръжници в Instagram за модните си ревюта, за обикновения живот в Лос Анджелис, за своите снимки за известни брандове и за песните, които наскоро е записала. Да тя даже и пее, като нейните клипове се гледат милиони пъти в YouTube. Популярният уеб портал theCut официално съобщи, че годишният доход на Микела превишава 10 милиона щ. долара – за подобни пари далеч не всеки 19-годишен футболист може да мечтае. Но има един много важен момент – Микела не съществува. Оказа се, че това съвсем не ѝ пречи да бъде изключително популярна и далеч по-богата от редица реални и много талантливи хора.

Вторият дома за поколението Z

Всъщност Микела Соуса (Miquela Sousa) е виртуален инфлуенсър или по-точно CGI блогър. Такъв човек изобщо няма. Момичето на тези изображения е просто компютърна графика. При това Микела не изглежда много естествено: понякога кожата е прекалено блестяща и равна, сякаш е пластмасова кукла. От външните недостатъци можем да посочим само пролуката в предните зъби, но това явно е направено с някаква цел. Навярно, за привличане на повече аудитория, понеже Микела е прекалено идеална – както от гледна точка на развитието на личността и благосъстоянието, така и от гледна точка на външността. Не става дума за красотата като понятие, а за липсата на каквито и да било белези, бръчки, нервани зъби и много други неща, които се считат за нещо нормално при обикновените хора.

Това е ясно, но има редица други подобни CGI блогъри, които ако не се вгледаш, лесно могат да бъдат взети за реални. Такава е например Шуду (Shudu), в профила на която е написано, че тя е „първият в света цифров супермодел“. По изображенията в нейните постове няма как веднага да се разбере, че това момиче всъщност го няма на този свят. Но Шуду изглежда наистина много реалистично.

През последните няколко години виртуалните блогъри се превърнаха в истински феномен. Всичко започва на 23 април 2016 година, когато се появява първата публикация в Instagram профила на lilkmikela. Нейният образ е създаден от Тревър Макфедрикс, който е един от ръководителите на американския стартъп Brud. В предмета на дейност на тази компания се казва, че тя се занимава със създаването на ботове и изкуствен интелект, но Forbes обърна внимание, че Brud взема на работа единствено специалисти по визуални ефекти и продуценти. А това означава, че постовете на Микела не се пишат от някой супер съвременен ИИ, а от обикновен човек, който играе ролята на Instagram знаменитост.

Популярността на този акаунт започва бързо да расте, въпреки че на всички е ясно, че това не е истински човек. Тогава Brud отиват по-далече и разработват и други виртуални блогъри, между които изграждат отношения – някои от тези виртуални хора стават приятели, други се мразят и т.н. Нещата стигат чак до планирани събития, в рамките на които нещо се случва с тези софтуерни блогъри. Така например, през 2018 година акаунтът на Микела бе „хакнат“, като се разпространи слуха, че „хакването“ е осъществено от друг CGI блогър с никнейм Bermudaisbae. Поне това се видя е Instagram акаунта на Микела, в който се появи изображението на Bermudaisbae със съответното изявление, за да могат обикновените потребители да си помислят. че Bermudaisbae явно има нещо против Микела.

Разбира се, всичко това се оказа номер. Уеб изданието TechCrunch провери и съобщи, че акаунтът на Bermudaisbae също принадлежи на компанията Brud, която по този начин развива и рекламира тези акаунти, за да разгори интереса и повиши популярността на своите виртуални герои. Всичко това може да изглежда като пълни глупости, но по този начин се печелят много добри пари. Един от специалистите на TechCrunch направи следната аналогия: „Brud използва конфликти за представяне не нови герои… Съвсем същото прави и Кардашиян„. Тоест, виртуалните блогъри използват същите методи и похвати за привличане на аудитория, каквито използват и реалните. Само че всичко изглежда, сякаш виртуалните герои на The Sims са залели социалните мрежи.

Подходящи са за всички

Немалък брой потребители отбелязват, че блогърите твърде силно разкрасяват своя живот, а на практика скъпите автомобили и апартаменти са взети под наем, а показваните от тях брандове на дрехи и аксесоари не са оригинални. Учудващо е, че виртуалните блогъри, животът на които не е просто разкрасен, а изцяло измислен, много по-силно интригуват аудиторията. Според информацията на съоснователя на The Goat Agency Хари Хюго, виртуалните блогъри привличат три пъти повече потребители в сравнение с реалните хора. Тази статистика е направо обезкуражаваща.

Обяснението на този феномен е лесно: CGI инфлуенсърът успява да угоди на всички. Това е нещо като глина, от която може да бъде изваяно всичко по поръчка на рекламодателите и аудиторията. Едно от най-важните неща в този процес е, че е невъзможно да се срине репутацията на виртуалния блогър. Ако се вгледаме в събитията от последните няколко години ще видим, че почти всички популярни хора се оказват в центъра на скандал – някои са обвинени в сексуален тормоз (няма давност за публичното порицаване), други е изказал пред многомилионната аудитория някакво непопулярно мнение, трети е замесен в други скандали и т.н.

Тези неща не само рушат кариерата (понякога завинаги), но и косвено нанасят вреда на самите брандове, които са работили с тези хора.

При виртуалните блогъри подобни рискове и проблеми изобщо няма. Друг важен момент е, че те са подходящи за всичко, понеже CGI инфлуенсърът винаги може да бъде променен по такъв начин, че да е подходящ за всякакви снимки и от него може да бъде изграден всякакъв образ. Нещо повече, при тях липсва звездния фактор от типа „А не, това нещо аз няма да правя“. CGI знаменитостта мълчаливо ще се появи в нощни снимки, ще застане на върха на небостъргач без подсигуряване с въжета и без застраховка, ще се появи точно пред акулите. По време на COVID-19 пандемията това дава допълнителни плюсове: не е необходимо да се мисли за логистиката, никой няма да вдигне температура точно преди снимките.

Но от друга страна виртуалният блогър често пъти струва по-скъпо от звездните инфлуенсъри, дори като се вземат предвид техните прищявки и хонорари.

Почти половината аудитория е женска

Може да си помислим, че основната част на виртуалните блогъри са деца и тинейджъри, но се оказа, че те са само 1,4% от феновете на CGI инфлуенсърите (информацията е на Hype Auditor). Наистина, това е два пъти повече от показателя на реалните хора-блогъри, но числото не е толкова значително. Оказа се, че 44,97% от аудиторията на виртуалните блогъри са момичета и жени на възраст от 18 до 34 години.

 

Към измислените CGI блогъри можем да се отнасяме като към един огромен каталог от стоки, които те всъщност рекламират. Но просто така да се гледат тези дрехи, аксесоари и най-различни вещи е твърде скучно. Ето защо е много подходящо някакво подобие на личност с уж свои мисли и поглед на актуалните към днешен ден събития.

Трябва да се внимава CGI героите да не „публикуват“ спорни постове, какъвто бе постът на Микела в поддръжка на движението Black Lives Matter и относно хората с нетрадиционна сексуална ориентация. Но при използването на живи блогъри рискът е дори още по-голям, така че CGI инфлуенсърите явно още дълго ще останат с нас.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *