
Европейска инициатива се опитва да прекрати порочната практика на разработчиците на видеоигри, в която дадено заглавие бива спирано напълно за потребителите, въпреки, че те са го закупили като краен продукт. Движението „Спрете унищожаването на игри“ (Stop Killing Games) вече е събрала над 700 хил. подписа в цяла Европа, като са необходими 1 млн. за да може казусът да бъде разгледан от антимонополните органи в Брюксел. Можете да подкрепите подписката тук.
Вече всички съвременни игри зависят от наличието и работата на отдалечени сървъри, а не само от инсталираните на потребителското устройство файлове. По този начин, всеки разработчик, когато реши да не поддържа дадено заглавие, той може просто да го „убие“ като спре сървърите. Това важи не само за мултиплеърните игри, но и тези предназначени за солова игра.
Проблемът е, че все още разработчиците продават игрите като краен продукт. Тоест, веднъж закупен, играчите трябва да могат да го ползват, независимо от настроението на продавача. Пред 20 години, игрите се продаваха опаковани в дискове/дискети и с много малки изключения не изискваха задължителна връзка с интернет за да могат да функционират. Съвременните реалности обаче са обърнати и поради факта, че все повече ключова информация за игрите (профил на потребителя, верификации и др.) се съхранява в отдалечени сървъри, в момента в който разработчикът прекрати достъпа до тях, той убива играта.
Според движението, това противоречи на европейските потребителски закони и практики. Доскоро този проблем засягаше най-вече много стари игри, които изискваха задължително интернет връзка и в повечето случаи ставаше дума за мултиплеър заглавия. Има примери, в които общността около даден продукт се обединява и започва да хоства собствени сървъри, които да продължат дейността. При старите заглавия това е възможно, защото информацията която се съхранява в облака е само за съответната карта, на която се играе. При най-новите игри, ситуацията е много по-трудна, защото все повече данни се съхраняват отдалечено.
Пример за порочна практика е The Crew – състезателно заглавие от 2014 г., разработено от Ubisoft. През 2024 г., френската компания затвори сървърите, с което го превърна в невъзможно за игра, което роди движението „Спрете унищожаването на игри“. Според тях, разработчиците прилагат тактиката за „планирано излизане от употреба“ и така да стимулират потребителите да закупят по-новите заглавия. Движението настоява да се създаде законодателна рамка, която да гарантира по-голяма защита на игрите във времето след тяхното закупуване.
Има някои правни препятствия пред тази европейска инициатива. Най-голямото от тях е, че все повече дигитални магазини за съдържание като GOG.com и Steam официално обявиха в своите Общи условия, че игрите, които предлагат не стават собственост на потребителите при покупката им. Вместо това, те получават „временен лиценз“, тоест само ги наемат. Това ще затрудни борбата за запазване на гейм заглавията живи, но може да възстанови и друг проблем – пиратството. То се явява като алтернатива и опция за съхраняването на игрите дори и след като бъдат спрени сървърите. Пиратството обаче е незаконно в много държави и е в сивата зона в България.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари