Към днешен ден Tesla е на първо място по пазарна капитализация сред всички производители на автомобили от целия свят, а нейните електромобили значително превъзхождат конкуренцията. Но през 2008 година автомобилната компания на Илън Мъск е била на границата на фалита и се е спасила буквално в последния момент. Но дори след това още цели пет години компанията е живяла и работила в режим, при който във фирмените си сметки е имала пари само за една-две седмици работа. В интервю за изключително популярната журналистка Ашли Ванс, която продължава да пише неговата биография, Илън Мъск сподели най-тъмните епизоди на финансовата криза, поразила Tesla през 2008 година.

По това време както Tesla, така и SpaceX бяха близо до краха“ – пише Ашли Ванс, цитирайки казаното от Мъск. „Но нека да превъртим времето напред до глобалната чума от 2020/2021 година, за да видим, че днес Tesla е най-скъпата автомобилна компания, а SpaceX най-голямата космическа и сателитна компания, която дори вече транспортира хора в космоса и по-конкретно, до Международната космическа станция„.

Tesla получи пари, за да продължи своята оперативна дейност в шест часа вечерта на 24 декември 2008 година. Това бе последният възможен час в последния възможен ден – в противен случай нямаше да има заплати“ – споделя Илън Мъск. „Вложих в Tesla последните си останали от PayPal пари. По това време дори нямах жилище и каквато и да било друга недвижима собственост, която бих могъл да продам„.

При проведения тогава инвестиционен кръг взема участие германската Daimler, която въпреки собственото си тежко финансово положение, в края на месец декември 2008 година инвестира в Tesla 50 милиона щ. долара. Но по-късно, през 2014 година германският концерн продава своя дял в Tesla и изпуска следващите години на бърз ръст на тази компания.

Още от самото начало Илън Мъск основава компанията със своите лични пари, защото не е напълно уверен, че идеята с електромобилите ще успее бързо да се развие и не е искал да подлъгва потенциалните инвеститори.

Мислех, че вероятността за успех е толкова малка, че инвестирах единствено свои собствени пари“ – са думите на Мъск по време на мащабно събитие в Париж през 2015 година. „Всичките финансови средства бяха лично мои. Не исках да се моля на други хора и на други инвеститори, понеже бе възможно нищо  да не се получи. Вложих в тази идея всичко, които имах от PayPal. Всичките тези финансови средства отидоха в Tesla, Solar City и SpaceX„.

И след 2008 година компанията претърпява тежки сривове и спадове. „Дори сравнително наскоро – през 2013 година ние работихме с запас от парични средства за само една, максимум две седмици“ – казва още Мъск.

За оптимизирането на технологиите е необходимо време… Важното е да се разбере, че няма как да започне производството на евтини електромобили, без да се започне със скъпите“ – казва милиардерът в интервю пред медиите през 2008 година, когато той и неговата компания са затънали в дългове.

Но в крайна сметка всичките тези огромни усилия си струват. Преломният момент настъпва през 2019 година, когато продажбите на Model 3, който е първият серийно произвеждан електромобил, извеждат компанията напред и тя реализира първата си тримесечна чиста печалба. Оттогава ръстът на приходите на компанията продължава, като през последните само 18 месеца нейната пазарна капитализация нарасна с над 700%.

През второто тримесечие на 2021 година Tesla за първи път в своята история успя да продаде достатъчно електромобили, слънчеви панели и акумулаторни батерии, за да получи чиста печалба, без да се вземат предвид квотите за емисиите въглероден диоксид, които закупуват от нея другите автомобилни компании, произвеждащи традиционни автомобили с двигатели с вътрешно горене. Това е осмото поредно тримесечие, при което Tesla е на печалба, но едновременно с това е и първото, след което автомобилната компания на Илън Мъск може вече да се нарича рентабилна.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *