С всеки изминал ден електромобилите на Tesla се продават все по-добре. Те се произвеждат в големи гигафабрики, за които наскоро Илън Мъск каза, че това са „машини, които сглобяват машини“. Заводите и гигафабриките на Tesla играят изключително важна роля в развитието на компанията. Именно бързият строеж на тези огромни заводи даде възможност за бързото електрифициране на съвременната автомобилна промишленост. Нито технологиите, нито разработките, нито маркетингът означават нещо, ако няма завод, в който да се произвежда един готов продукт харесван от хората. Не е за учудване, че любопитството към гигафабриките на Tesla е голямо, понеже там се сглобяват едни от най-желаните автомобили към днешен ден. Нека се спрем малко по-подробно върху заводите и гигантските фабрики на Tesla.

Заводите и гигафабриките на Tesla

От датата на излизане на електромобила Model S изминаха около 10 години. Оттогава Tesla значително се разшири и се превърна от малък производител, в който твърде малко хора вярваха, в истински гигант, който обхвана целия свят. Да изброим накратко кои са сегашните и кои ще бъдат бъдещите заводи и гигафабрика на автомобилната компания на Илън Мъск.

Заводът на Tesla във Фримонт

Скромното начало на Tesla със завода в Фримонт е нещо символично в историята на компанията. Основната причина е, че именно там GM и Toyota се произвеждали електромобили. Но тези класически автомобилни производители бяха изместени от своята територия от младата и амбициозна компания, която днес за тях е истинско главоболие.

Заводът на Tesla във Фримонт, Калифорния преди време се е казвал New United Motor Manufacturing, Inc. (NUMMI). Той е произвеждал различни марки автомобили на Toyota и GM, като неговата пикова производителност е малко над 428 000 автомобила годишно. Съвместното предприятие бе затворено през 2009 година заради световната рецесия, а заводът затвори врати през месец март 2010 година.

Само няколко месеца по-късно Tesla и Toyota обявиха, че започват съвместна работа, при която Tesla ще помага в производството на електрическия Toyota RAV4 EV. В рамките на тази сделка бе закупена старата фабрика на NUMMI.

Официалното откриване на завода на Tesla се състоя през месец октомври 2010 година. Първият електромобил Model S бе представен по време на специална презентация, която се състоя на територията на този завод през месец юни 2012 година. В началото поточните линии произвеждаха едва по 20 хиляди електромобила Model S годишно. Разбира се, няма  смисъл да се използва цялата територия на този огромен завод, а само една нейна малка част. Мъск се отказва да раздува производството на 20 хиляди електромобила на територия, на която дотогава са сглобявани над 400 хиляди автомобила. Свободното място е оставено за други проекти и по-перспективни решения.

С течение на времето Tesla разшири своите поточни линии, като едновременно с това направи важна реконструкция с въвеждането на роботизирано сглобяване на електромобилите. Идеята е в крайна сметка заводът да започне да произвежда над половин милион електромобили годишно, което е дори повече преди идването на Tesla. И всичко това в един завод, който е построен през 60-те години на миналия век.

Tesla Gigafactory в Невада

Tesla Gigafactory в Невада, известна като Giga Nevada, е основното място за производство на акумулаторните батерии за електромобилите на Tesla. След като компанията изгради своя завод в Фримонт и започна да произвежда електромобили, изключително важни станаха бързите и стабилни доставки на акумулаторни батерии, от които се сглобяват акумулаторните блокове на електромобилите. Тук се произвеждат не само захранващите елементи за електрическите автомобили, но и батериите за домашните системи за акумулиране на енергия Powerwall/Powerpack.

Както и заводът в Фримонт, първата гигафабрика на Tesla бе създадена в партньорство с японска компания. Този път това е Panasonic, която помага при производството на акумулаторните батерии. Строителството на тази гигантска фабрика започва в края на 2014 година, но и досега не е довършено и фабриката непрекъснато се разширява. Приключена е около 30% от строителната дейност и по него има още доста работа.

Tesla Gigafactory 2 в Бъфало

Gigafactory 2 навярно е най-уникалният завод към днешен ден. Неговото строителство започна през месец септември 2014 година, а неговите поточни линии започнаха да работят през месец август 2017-та. Строителството започна компанията SolarCity, която на практика стана дъщерна компания на Tesla през 2016-та. Както и при Gigafactory 1, разработването и първоначалното изграждане на Gigafactory 2 става с помощта на Panasonic.

Заводът на Tesla в Бъфало е необходим не за производството на електромобили, a предимно за изследователска работа в сферата на слънчевата енергия. Очаква се в съвсем близко бъдеще тази гигафабрика да започне да играе много важна роля в историята на Tesla. Освен слънчеви панели за покриви и за специализирани слънчеви ферми, тази гигантска фабрика произвежда и други важни за продукцията на Tesla компоненти.

Tesla Gigafactory 3 в Шанхай

Giga Shanghai в Китай се счита за най-важния завод на Tesla. В края на 2018 година компанията закупи обширен парцел земя в Шанхай, Китай, на който започна строителството на Tesla Gigafactory 3 за производството на електромобилите Model 3 и Model Y.

Тази гигантска фабрика привлече вниманието на целия свят предимно със скоростта, с която бе построена. Всичко започна на практика от нулата през 2018 година, а първият електромобил Model 3 слезе от нейната поточна линия през месец декември 2019-та – тоест, след по-малко от една година.

След около още една година зависимостта на Tesla от американски резервни части рязко намаля понеже в електромобила Model 3 започнаха да се използват компоненти произведени в Китай. Това даде възможност на Tesla осезателно да намали цената на своите електромобили за китайския пазар, като по този начин значително увеличи продажбите и ще продължи да ги увеличава.

Едновременно с изграждането на гигантската фабрика в Шанхай, Tesla изгради китайско студио по дизайн, в което се разработва нов компактен електромобил. Според последни данни той ще струва едва 25 хиляди щ. долара и неговият външен вид ще бъде създаден от китайските дизайнери.

Tesla Gigafactory 4 в Берлин

Когато Северна Америка и Азия бяха обхванати, Tesla обърна внимание на Европа. Въпреки че компанията имаше малък европейски завод за окончателно сглобяване на електромобили в Нидерландия, не можеше да става и дума за цялостно производство.

Интересно е, че европейските страни самостоятелно изявиха голямо желание да имат подобен завод на своя територия и от 2015 до 2019 години активно участваха в преговорите и предлагаха своите територии, както и възможно най-изгодни условия.

В края на 2019 година бе избрана Германия. Новата гигафабрика в Европа е вече почти готова. Намира се на няколко десетки километра от Берлин, като нейните поточни линии ще произвеждат електромобилите Model Y и Model 3.

В бизнес плана на европейската гигантска фабрика се казва, че нейните поточни линии ще произвеждат по 500 хиляди електромобила годишно. Строителството на берлинския завод на Tesla започна през 2020 година и трябва да приключи през лятото на тази година. Giga Berlin е първият завод на Tesla, в който ще се използват нови технологии за леене на части от купето на електромобилите, както и различни детайли. По този начин ще бъде постигната по-голяма здравина и по-бързо сглобяване на електромобилите. Освен това в германската гигафабрика ще се използва и нова технология за боядисване на електрическите автомобили.

Сглобяването на електрическия пикап Tesla Cybertruck

В края на 2019 година Tesla представи пред света култовия електрически пикап Cybertruck. Два дена след презентацията Илън Мъск написа в своя Twitter акаунт, че са направени 200 хиляди предварителни поръчки. Към днешен ден поръчките са над 700 хиляди. За да бъде направена предварителното поръчка е необходимо да се внесе депозит от 100 щ. долара, а ако не бъде осъществена сделка тези пари се връщат.

Новият завод за производството на Tesla Cybertruck се намира на изток от първите две американски гигафабрики. Това е по-удобно от гледна точка на логистиката и доставката на електрическите пикапи в различните щати. Тази гигантска фабрика трябва да произвежда по около 500 хиляди електромобила годишно. Предвидена е и възможност за разширяване.

Заводът на Tesla в Индия

Отдавна започнаха да се разпространяват слухове, че Tesla ще строи завод в Индия. Ето че в началото на тази седмица излезе официална информация, че поредната гигафабрика на автомобилната компания на Илън Мъск ще бъде построена в Индийския щат Карнатака, който се намира в южната част на страната. Информацията бе съобщена правителството на щата.

Миналия месец Tesla регистрира в Индия дъщерната компания Tesla Motors India and Energy Private Limited с централен офис в Бангалор. Индия се опитва да намали своята зависимост от нефта и да спре замърсяването на околната среда, като новият завод на Tesla е една от стъпките в това направление.

 

Виждаме, че Tesla се развива много бързо и можем само да гадаем къде ще бъде изградена следващата гигафабрика.

3 thoughts on “Заводите и гигафабриките на Tesla”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *