European Commission

Европейската комисия (EK) предложи забрана за някои видове политически реклами, използващи чувствителни лични данни като етнически произход, религия, здравен статус или сексуална ориентация. Ако правилата влязат в сила, рекламодателите ще трябва да предоставят критериите за таргетиране и подсилване, които използват.

Рекламите също трябва да станат по-прозрачни по отношение на човека или организацията, която е платила за нея. Рекламодателите ще трябва да разкриват колко са изразходвани, откъде идват парите, както и каква е връзката на рекламата с конкретните избори или референдум.

Комисията се надява, че мерките ще допринесат за увеличаване на почтеността на изборите. Според еврокомисарите хората трябва да могат лесно да разпознават кога виждат платена политическа реклама, независимо дали е онлайн или офлайн и да гледат политически дискусии без манипулации или дезинформация.

„Изборите не трябва да бъдат състезание на непрозрачни методи. Хората трябва да знаят защо виждат дадена реклама, кой е платил за нея, както колко и какви критерии за таргетиране са използвани“ – посочва вицепрезидентът на ЕК Вера Йоурова.

Ако законопроектът стане закон, страните-членки на Европейския съюз (ЕС) ще трябва да определят глоби за нарушаване на правилата. Националните органи за защита на личните данни ще бъдат натоварени със задачата да наблюдават как те се използват при насочване на реклами и да налагат глоби, когато е необходимо.

ЕК се надява да въведе правилата, които се основават на Общия регламент за защита на данните и планирания Закон за цифровите услуги преди изборите за Европейски парламент през пролетта на 2023 година.

През последните години политическите реклами се превърнаха в сериозен проблем за онлайн платформите. Facebook и Google временно ги забраниха след президентските избори в САЩ през 2020 г., за да спрат потока от дезинформация.

По-рано този месец Meta, компанията майка на Facebook и Instagram, премахна хиляди опции за насочване на реклами, включително тези, свързани с етническа принадлежност, здраве, религия, сексуална ориентация и политически убеждения. Twitter забрани всички политически реклами още през 2019 година.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *