Социалните мрежи са се превърнали в любимо място за извършване на онлайн измами. Често измамниците се „крият“ пред очите на потребителите и резултатът е огромен ръст на жертвите и изгубените средства.
Това показва доклад на американската Федерална комисия по търговията (FTC), който проследява развитието на казуса от 2021 г. до първото полугодие на 2023 г. За този период са подадени жалби за измами на обща стойност 2.7 млрд. долара само в социалните мрежи. Средно един на всеки четирима, който подава жалба за измама, е жертва през социалните мрежи.
FTC подчертава, че това е само малка част от реалната сума, която се краде. Причината е, че преобладаващата част от жертвите не подават сигнали.
Социалните мрежи дават много възможности на измамниците, казва FTC в доклада си. Хакери могат да превземат профили на хората и да се представят за тях, искайки пари от контактите им. Могат да адаптират подхода си спрямо публикациите и интересите на жертвите си в социалните мрежи. Или просто да създадат фалшива персона или цяла фалшива фирма и да предлагат продукти и услуги, които не съществуват.
Противно на очакванията, именно младите най-често стават жертва на измама в социалните мрежи. Според доклада, основната причина е разликата в начина на използване на социалните мрежи от различните възрастови групи.
Най-честият вид измама в социалните мрежи са фалшивите обяви за продажби. Те са източник на 44% от всички докладвани измами. Най-често клиентите не получават продуктите, които са поръчали. В повечето случаи обаче сумите са малки (средно 100 долара) и затова мнозина дори не подават сигнал. И по този начин са откраднати само 8% от всички 2.7 млрд. долара през социалните мрежи.
Втори по популярност са измамите с инвестиции. Те са 20% от всички в социалните мрежи, но генерират цели 53% от откраднатите пари – средната загуба е 3000 долара. Най-честата измама в тази категория е обещание за бързи и големи печалби през различни криптовалути и активи.
Трети са измамите през онлайн романси. Те са 6% от всички, като генерират 14% от откраднатите пари и средна загуба 1716 долара. Най-честата схема е заливане от обяснения в любов, последвани от искане за пари за помощ на роднина, лична нужда или за пътуване.
Останалите видове измами в социалните мрежи са общо 31%, като генерират 27% от сумата. Тук изобретателността на хакерите може да е голяма – от фалшиви приложения до мними предложения за техническа поддръжка, адаптирани версии на класическите телефонни измами и др.
В тези числа не влизат измамите по други канали. Тези през уебсайтове и мобилни приложения са втори с 2 млрд. долара откраднати пари. Трети са телефонните измами с 1.9 млрд. долара, следвани от имейлите – 900 млн. долара.
В класацията попадат още измами през SMS – 600 млн. долара и мними онлайн реклами – 400 млн. долара. Измамниците успяват да откраднат и 200 млн. долара през класически хартиени писма.
От FTC казват, че най-добрата защита е повишеното внимание. Хората трябва да са бдителни и да не се доверяват насляпо и набързо на различните обещания и оферти, които получават, а да търсят начини да ги проверят.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари