Ще разбърка ли TikTok Music плановете в сегмента на музикалния стрийминг

Мария Иванова Последна промяна на 04 август 2022 в 12:02 5548 0

TikTok

Снимка Mourizal Zativa

TikTok

В дигиталния сектор не от вчера важи принципът “всеки срещу всеки във всеки сегмент”. Едни и същи големи играчи като Google, Facebook, Microsoft и Amazon заедно с по-малки, но амбицирани да достигнат техните размери като Netflix и Spotify навлизат постъпателно в повечето перспективни области, конкурирайки се помежду си на всеки възможен терен.

Макар и за разлика от горните, да е една от първите големи китайски платформи, които превземат англоезичния свят, TikTok също бързо усвои този модел на експанзия и току-що направи сериозна заявка навлизане в един от най-перспективните онлайн сегменти - този на музикалния стрийминг. В него вече са се позиционирали мастодонти като Apple и Google и перспективни по-малки играчи като Spotify, които едва ли ще искат да допуснат нов голям играч. Социалната мрежа за кратки видеоклипове обаче също има своите позиции.

Скоро след появата си през 2017 г. TikTok успя да грабне вниманието на младите потребители по целия свят и да конкурира успешно дългогодишни лидери в областта на социалните медии като Facebook и Twitter. За тийнейджърите платформата бързо се превърна в предпочитано място за откриване на информация, измествайки дори Google. Привлечени от видеоклиповете, които излизат като забавен отговор на техните търсения, младежите използват приложението за намиране на заведения за обяд, клубове за забавления и дори работа.

Новият играч

Сега платформата за кратки видеоклипове се насочва към друга обичана от младите хора ниша - тази на аудио стрийминга. Оттук следва и логичният въпрос: ще разбърка ли TikTok Music плановете на досегашните лидери в музикалния стрийминг?

Такава развръзка съвсем не е изключена като се има предвид постоянството, с което младежите всекидневно гледат и качват клипчета в платформата, собственост на китайската компания ByteDance. От наскоро придобития от нея патент става ясно, че TikTok подготвя свое собствено приложение за стрийминг на музика, наречено TikTok Music, което ще предостави нов вариант на доминиращите в момента музикалната ниша Spotify и Apple Music. Ходът е съвсем естествен за платформата, която е фокусирана върху общуване чрез видеоклипове с и без това силен музикален елемент.

Според документацията, новата музикална услуга на TikTok ще позволи на потребителите да “възпроизвеждат, споделят и теглят музика”. Освен това, те ще могат да създават, споделят и препоръчват плейлисти, както и да предават на живо аудио и видео. Възможности, които много наподобяват тези на Spotify и Apple Music.

Предимствата на социалните функции

Това, което все още не съществува в двете стрийминг платформи обаче са т.нар. социалните функции, даващи възможност на потребителите да коментират песни и албуми. Именно те могат да дадат на TikTok Music конкурентно предимство пред останалите играчи в сектора.

1

Не е тайна, че TikTok се използва от младите потребители и за откриване на нова музика. Всяка седмица в платформата се появява ново музикално парче, което чрез многобройни споделяния се превръща във “вирусно”. По-късно тези песни стават част от хитовите плейлисти на Spotify и Apple Music. Ако се съди по желанията на потребителите, изглежда, че за TikTok е настъпил моментът за собствена музикална услуга.

Resso – предишен опит

Проектът няма да е напълно нов за TikTok. Компанията, която седи зад социалната мрежа – ByteDance има опит в областта на музикалния стрийминг. Тя създава през 2020 г. стрийминг приложението Resso, което стартира в Индия, Бразилия и Индонезия. То притежава някои от същите функционалности като TikTok Music, сред които възможност за създаване на плейлисти, споделяне на песни в социални медии и взаимодействие с общността на приложението. Според мнозина именно тази регионална платформа е в основата на новата глобална музикална услуга.

Към ноември 2021 г. Resso може да се похвали с над 40 млн. потребители месечно в трите страни, като броят им непрекъснато расте. Според доклад на Insider, активните месечни потребители на Resso са нараснали с 304% между януари 2021 г. и януари 2022 г. само в Индия.

Конкурентите

За сравнение Spotify отбелязва ръст от 38% в страната през същия период от време. По света активните месечни потребители на платформата са нараснали от 422 млн. до 433 млн. души и се очаква в следващите три месеца да достигнат 450 млн. Повечето абонати обаче не означават повече пари и в крайна сметка компанията отчита загуба от 194 млн. евро. Като основна причина се посочва извършената мащабна маркетингова кампания за привличане на повече абонати, която е коствала значителни средства. Дейността на Spotify е допълнително затруднена от високите разходи по плащането на права за музика – традиционно голямо перо за всяка една такава платформа. В опит да задържи аудиторията си, през последните месеци услугата заложи на евтино аудиосъдържание като подкасти и аудио книги.

Другият основен конкурент в стрийминг нишата - Apple Music също прави опити да се отличи и да спечели нови абонати. Наскоро платформата представи нова услуга, даваща възможност на изпълнителите да записват класически версии на своите песни. Новите аудиозаписи и музикални видеоклипове с изпълнения на живо се снимат в студиата на Apple Music и се предлагат ексклузивно за абонатите на платформата. Дали това ще е достатъчно, за да задържи потребителите или ще наблюдаваме отлив заради TikTok Music, предстои да разберем.

Потенциалът на новата музикална платформа

Засега от ByteDance не са коментирали официално патента и все още не се знае кога да очакваме новата услуга. Имайки предвид многобройната потребителска база на TikTok обаче, не е трудно да си представим, че тя има потенциала да се наложи светкавично бързо.

Дали TikTok Music ще промени стрийминг индустрията, също както TikTok оказа мощно влияние в света на социалните медии, ще стане ясно скоро. Едно е сигурно - когато новата музикална платформа се появи, Apple Music и Spotify ще имат сериозна конкуренция.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !