Дори и едва в началото, няма да сгрешим, ако кажем, че 2023-та в технологичния свят ще бъде запомнена като годината, в която изкуственият интелект навлезе в живота ни. Големият обществен интерес към ChatGPT на OpenAI през последните месеци доведе до навлизането на много от останалите технологични лидери в този футуристичен сегмент.
Компании като Nvidia, IBM, Oracle, Amazon, Adobe, Ubisoft и др. вече се надпреварват да спечелят позиции в този бързо разрастващ се пазар, включвайки генеративни AI функции в продуктите си. В какви сфери и какво приложение намират те - разказваме в следващите редове.
Nvidia
Производителят на чипове Nvidia представи най-новата си “облачна” услуга - AI Foundations, която позволява на компаниите да разработват свои собствени генеративни AI модели, обучени с техните данни и създадени за специфичните им дейности. Сред AI разработките на Nvidia са: езиковият модел BioNemo, създаден за общността на медицинските изследвания и помагащ за откриването на нови лекарства, както и изкуственият интелект Picasso за генериране на изображения, видео и 3D приложения. NeMo и Picasso работят на новата платформа DGX Cloud на NVIDIA и се очаква скоро да бъдат достъпни за всички желаещи през уеб портал.
Важна особеност е, че тези cloud базирани услуги на Nvidia функционират като празни шаблони, в които компаниите могат да въвеждат собствените си бази данни. Така, докато Bard AI на Google се обучава, извличайки данни от целия интернет, AI на Nvidia позволява на компаниите да използват собствените си данни, приспособявайки ги към специфичните си нужди.
Nvidia прилага своите AI системи и в областта на здравеопазването и по-конкретно - в усилията за борба с рака. Производителят на чипове си партнира с Medtronic, за да вгради изкуствен интелект в инструмента за ендоскопия GI Genius. За целта ще се използват хардуера IGX на Nvidia и медицинската платформа Holoscan, с чиято помощ лекарите ще получават "подобрени с AI" изображения за ранна диагностика на коварната болест. Първите системи GI Genius, изградени с технологията на Nvidia, се очаква да се появят по-късно тази година. AI устройството може да помогне и за разработването на алгоритми за медицински процедури в реално време.
Oracle
Телекомуникационната компания Oracle също използва “облака” на Nvidia, за да запази позиции и да привлече нови клиенти в ерата на изкуствения интелект. Двете компании обединяват усилия в новата услуга Oracle Cloud Infrastructure (OCI), която беше обявена по време на технологична конференция на Nvidia (NASDAQ: NVDA) през март.
OCI предоставя възможност за "наемане" на най-новите хардуерни системи на Nvidia чрез облачен абонамент, без да е необходимо закупуването на хардуер. Това е първата публична услуга за облачни изчисления, която предлага новата услуга Nvidia DGX Cloud - мощен и способен да се самообучава изкуствен интелект (AI).
През последните няколко години Oracle залага на машинното обучение, за да стимулира автоматизацията в портфолиото си от бази данни. AI вече е интегриран в много от бизнес приложенията на компанията, а платформата MySQL HeatWave също може да се похвали с машинно обучение в базата си данни, наред с многото си други функции.
Подобно на много други тех компании Oracle също фокусира своята AI практика върху индустрията на здравеопазването, след като в края на 2021 г. придоби гиганта за здравни технологии Cerner Corp. за 28 млрд. долара. “Ние наистина се стремим да станем лидер в AI за сектора на здравеопазването“ - посочва Елад Зиклик, вицепрезидент в Oracle Corp.
IBM
Друга голяма технологична компания - IBM - използва AI технология за генерирането на автоматизирани аудио коментари на тазгодишния голф турнир Masters. За целта производителят на персонални компютри работи с множество базови модели, включително функцията за преобразуване на текст в говор на своята платформа за когнитивни изчисления Watson.
По този начин AI алгоритмите се обучават на езика на голфа и турнира с дългогодишни традиции. Събитието се провежда за 87-ми път от 6 до 9 април, а крайната цел на IBM е да бъдат създадени повече от 20 000 видеоклипа с помощта на AI. Те могат да бъдат гледани на уебсайта Masters.com или чрез приложението Masters.
Adobe
Производителят на едни от най-популярните в света инструменти за редактиране на снимки и видео Adobe отдавна използва машинния интелект, за да улесни работата на дигиталните артисти. Повече от десетилетие компанията надгражда системата Sensei AI, която се използва за функции като Neural Filters във Photoshop или Liquid Mode в Acrobat.
Неотдавна софтуерният разработчик разкри следващото си поколение AI функции. То представлява семейство от генеративни модели, които компанията нарича Firefly и в момента е активно в бета версия само за избрани потребители. Първият от тези модели ще генерира чрез текстови команди както изображения, така и шрифтове.
С негова помощ дигиталните творци ще могат да създават илюстрации с професионално качество чрез силата на думите. Firefly Adobe не се ограничава само до генерирането на илюстрации по текст. Чрез него могат да бъдат генерирани също аудио, видео и 3D модели.
Първият модел от фамилията Firefly, според компанията, е обучен от "стотици милиони" изображения от каталога със снимки на Adobe Stock и такива със свободен лиценз. Това не само гарантира, че моделът няма да доведе до съдебни дела, а и че на авторите на фотографии ще бъде платено за използването на техните творби при обучението на изкуствения интелект.
Чрез своята инициатива за автентичност на съдържанието (CAI) Adobe се стреми да установи някои основни правила в тази бързо развиваща се индустрия. Сред тях са предложени от компанията стандарти, чиято цел е да установят етично поведение и прозрачност в процеса на обучение на AI. В рамките на CAI например ще бъдат създадени етикети “не обучавай” и “създадено от машина”, които ще предупреждават всеки, който попадне на съответната картинка, видео или други, създадени с помощта на Firefly, форми на изкуство в интернет.
Amazon
Технологичният гигант представи Generative AI startup - 10-седмична програма за стартиращи фирми, която се фокусира върху т. нар. генеративен изкуствен интелект. Приетите в нея екипи ще бъдат само 10 и ще получат достъп до AI модели и инструменти, машинно обучение, съвети за излизане на пазара, както и кредит в размер до 300 хил. долара.
Освен програмата за стартиращи предприемачи в областта на изкуствения интелект, Amazon сключва партньорства с водещи AI компании като Hugging Face и Stability AI. С тях компанията работи за създаване на облачна услуга за изграждане на AI модели за генериране на изображения, аудио, видео и 3D съдържание.
“Изкуственият интелект и машинното обучение са едни от най-трансформиращите технологии на нашето поколение и са основен фокус за Amazon повече от 20 години. Нашият подход към генеративния AI е да инвестираме и да правим иновации, за да извадим тази технология от областта на изследванията и да я направим достъпна за клиенти от всякакъв размер и разработчици с всички нива на умения” - посочва Роб Фъргюсън, глобален ръководител на Amazon Web Services.
Ubisoft
Един от големите производители на видеоигри Ubisoft също представи свой AI инструмент, наречен Ghostwriter. С негова помощ могат да бъдат генерирани диалози за видеоигри като шум на тълпа от хора, вражески диалози по време на битка и др., които допринасят за потапянето на играча и по-реалистичното му изживяване в играта.
Тези диалози обикновено служат като фон в действието на играта. Създаването им обаче отнема време и творческа енергия на сценаристите, които биха могли да бъдат изразходвани за други основни елементи от сюжета. С Ghostwriter вместо да пишат първите чернови, те могат да избират и променят различни генерирани от него варианти.
Използвайки инструмента, сценаристите първо създават героя и типа взаимодействие или изказване, което биха искали да генерират. След това Ghostwriter им предлага различни варианти, от които могат да избират и да редактират свободно. Инструментът се учи от предпочитания избор и след хиляди селекции, направени от хора, става по-ефективен и точен.
Това са само няколко от водещите IT компании, които играят ключова роля в развитието на AI. И докато тези от развлекателната индустрия използват изкуствения интелект най-вече за усъвършенстване на преживяванията с добавена реалност (AR) и генериране на текстове, изображения, видеа и 3D обекти, то в сферата на здравеопазването AI се превръща в полезен инструмент за ранна диагностика на заболявания и откриване на нови лекарства. Все повече големи “облачни” платформи предоставят на компаниите възможност да създават свои собствени генеративни AI модели.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари