Какво представляват суперприложенията и ще станат ли световен хит

Стоян Ненов Последна промяна на 11 юли 2022 в 15:16 3096 0

WeChat

Снимка Adem Ay/Unsplash

WeChat

Мобилните приложения са огромен пазар, като всеки притежател на смартфон и таблет използва поне няколко от тях. В онлайн магазините за тях могат да се намерят милиони разработки с най-различни функции, възможности и услуги. Те са фундаментът на екосистемите на Android на Google и iOS на Apple.

Приложенията обикновено са концентрирани да вършат една или няколко услуги, които са специализирани и свързани помежду си. Например за поръчка на храна, социална мрежа, платформа за новини и др. Така всяка програма е насочена към конкретна дейност и я върши добре. За потребителя обаче остава неудобството да трябва да има понякога дори десетки приложения и да превключва постоянно между тях според това от какво се нуждае.

Колко по-удобно би било ако имаше една програма за всичко? Поне така смятат някои от най-големите компании в света, които искат да създадат т.нар. суперприложения, съобщава в. The Wall Street Journal. Това са приложения, които предлагат постоянно увеличаващ се набор от функции и услуги, често във все по-различни области. До известна степен те изпълняват функцията на онлайн порталите отпреди 20 години, като събират различни възможности на едно място

Регионален хит

Суперприложенията вече съществуват, като са особено популярни в Китай. WeChat например е едно такова суперприложение. То започна съществуването си през 2011 г. в Китай като услуга за чат. Постепенно обаче започна да предлага все повече и разнообразни услуги. Сред тях са поръчки на такси и храна, онлайн магазини, мобилни разплащания, игри, а вече има дори услуги от държавни институции. Всичко това е налично само в едно и също приложение, което вече има около 1.3 млрд. потребители. Огромната част от тях са в Китай и близките държави, което прави WeChat регионална сила.

Смият WeChat обаче нямаше за цел да стане суперприложение. Компанията просто развиваше бизнеса си в посоките, в които виждаше, че има потенциал. Самата компания все още не възприема разработката си с този термин. Вместо това тя се вижда като платформа за „мини приложения“, като вече има над 1 млн. такива и се нарежда до хегемони като Apple App Store и Google Play Store. Това обаче не попречи да се появят доста конкуренти като Alipay, Gojek, Grab, Line и др. Всички те искат да се превърнат в сходни платформи и суперприложения.

Същевременно обаче такива суперприложения няма в другите райони по света. Някои от IT гигантите като Uber, Spotify, PayPal, Snap и други са споделяли, че идеята ги е заинтригувала. Uber беше най-активна в тази сфера, като заяви, че работи в тази посока. Twitter също може би ще поеме този курс, ако все пак стане собственост на Мъск, който заяви подобни интереси, но тази сделка все още е под въпрос. Meta пък надгради суперприложенията с мерак за цяла метавселена.

Бъдещето (не) е свързано с тях

Дали ще има суперприложения и на Запад зависи от много фактори. Един от тях е интересът на потребителите и културните различия. В някои райони действително приложенията, които обединяват различни по естество функции, са харесвани повече. В други обаче хората предпочитат да използват вече утвърдени самостоятелни услуги и не са толкова склонни да ги сменят.

Има обаче една основна причина, която може да тласне и западните компании към суперприложенията – намаляването на ефективността на онлайн рекламите в комбинация с увеличаващото се онлайн пазаруване. Все по-строгите регулации пречат на успешното таргетиране на рекламите, особено когато анализът трябва да се прави между множество сайтове и платформи.

За компаниите би било доста по-удобно и лесно, ако задържат потребителите в собствените си платформи. За целта трябва да има предложат повече функции и услуги. Този процес вече тече и например Google, Meta и Apple вече добавят най-различни услуги с цел да предложат всичко необходимо на потребителите и да им се налага все по-рядко да прибягват към други платформи.

Този процес обаче трябва да тече бавно. Подборът какви услуги да се добавят и кога трябва да е внимателен и да се дава достатъчно време на потребителите да свикнат с тях и да ги възприемат. От друга страна западните потребители традиционно не са свикнали да харесват затворените екосистеми, каквито по своята същност са суперприложенията. Затова процесът ще отнеме време, а успехът далеч не е сигурен като на WeChat.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !