Spotify е известна с огромния си каталог музика на изпълнители от целия свят. Освен това обаче платформата има и един по-малко популярен бизнес – подкастове. От няколко години Spotify активно инвестира в тези онлайн предавания, като имаше амбицията да се превърне в предпочитана платформа за тях.
Идеята е семпла. Подкастовете са доста популярни в момента, като инфлуенсъри, експерти и известни личности от всички сфери на ежедневието и бизнеса. Изборът от подкастове е огромен, като те са и солиден бизнес заради множеството спонсори и потенциал за достигане на рекламите до големи групи хора, които вече са сегментирани по определен интерес.
Затова Spotify задели около милиард долара да привлече най-големите имена в бранша към ексклузивни договори. Само през 2020 г. шведската платформа плаща 200 млн. долара за The Ringer, като не успява да извлече очаквания огромен финансов потенциал от нея, съобщава Semafor.
Първоначално се опитва да ограничи пускането на някои подкастове в други платформи, но среща сериозно недоволство и се отказва. След това започва да спира недостатъчно популярните предавания от различни студиа, които придобива. Ефектът обаче не е добър. През януари т.г., когато обявява финансовите си резултати за 2022 г., Spotify споделя, че подкастите са били значителен фактор, който се е отразил негативно на бизнеса ѝ.
„Вероятно се увлякох и инвестирах твърде много в несигурността, която видяхме на пазара. Затова пренасочваме фокуса си към затягане на разходите и да станем по-ефективни“, коментира Даниел Ек, изпълнителен директор на Spotify. Резултатът ще е свиване на малките подкаст студиа, които разчитаха на щедрите и смели инвестиции на Spotify в сегмента. Платформата обаче смята да последва примера на Amazon, Apple, iHeart и другите си конкуренти и да инвестира по-малко в по-отбрани студиа и подкастове, които вече са показали потенциал и аудитория.
За развитието на ситуацията в негативен план помогнаха и вътрешни скандали в някои от популярните предавания. През 2021 г. например подкастът Reply All се е разпаднал от вътрешни проблеми заради идеи за създаване на профсъюз. А кулинарен подкаст Bon Appetit също имал задкулисни драми, които дори достигнали ръководствата в студията и се наложило някои директори да напуснат. Алтернативните идеи и новите предавания не успяват да достигнат шестцифрен брой на тегленията на епизодите им, казват източници в компанията.
За сравнение, най-хитовият подкаст на Spotify е този на Джо Роугън. През 2020 г. той сключи сделка също за 200 млн. долара да предлага предаванията си през платформата и то не ексклузивно. Целта – да привлече нови потребители към Spotify. На хартия всичко изглежда добре, като за първото тримесечие на 2022 г. компанията казва, че е имало 125 млн. души, които са слушали поне по един подкаст. Повечето от тези слушатели обаче са само на най-известните подкастове, а новите предавания така и не успяват да се превърнат в желаните хитове. А скандалите около Роугън и другите известни поредици са редовни, което от една страна помага за поддържането на висок интерес, от друга – генерира спорове и недоволство сред служители, част от потребителите и инвеститорите.
Засега Spotify е сравнително доволна, тъй като покрай подкастовете е увеличила бизнеса си с реклами и приходите от него са 1.5 млрд. евро. Проблемът обаче остава – извън знаковите имена, които компанията привлече, тя все още не е генерирала собствен голям хит. И изглежда, че няма идея как да го постигне.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари