Гласовият асистент Alexa се оказа „колосален провал“ за Amazon

Стоян Ненов Последна промяна на 22 ноември 2022 в 13:48 2455 0

Amazon Alexa

Снимка Nicolas J Leclercq/Unsplash

Гласовият асистент Alexa се оказа „колосален провал“ за Amazon

Преди години гласовите асистенти бяха популяризирани с големи очаквания, че ще бъдат огромен хит. Оказва се обаче, че напоследък тази технология не само, че не води до очакваните от ИТ гигантите резултати, но сякаш се превръща дори и в пречка за тях.

Сред тях се нарежда и Amazon с нейната платформа Alexa. Тя може да се похвали с добра популярност и солиден брой потребители по целия свят. Въпреки това обаче, липсва третият важен критерий за един бизнес – доходи. Alexa дори се оказва на солидна загуба, съобщава Ars technica.

По-рано този месец Amazon обяви, че ще съкрати около 10 000 души от персонала си. Един от отделите с най-сериозно свиване на персонала ще е този на Alexa. Причината – гласовият асистент е в основата на огромни загуби от 10 млрд. долара за тази година. Според един от източниците на Business Insider, който е вече бивш служител на Amazon, Alexa е „колосален провал на въображението“ и „пропиляна възможност“.

Alexa е част от отдела Worldwide Digital на Amazon. В него са обединени още бизнеси, включително хардуерните устройства на компанията и Amazon Prime video. Въпреки това се смята, че „голямото мнозинство“ от загубите са генерирани само от Alexa.

Източниците на BusinessInsider твърдят, че всъщност проблемите с Alexa са от години. Гласовият асистент е бил любимият проект на Джеф Безос и той е дал най-голям приоритет и предимство на Alexa в компанията. Въпреки множеството опити за превръщане на Alexa в печеливш бизнес, това не се случва. През 2019 г. Безос е свикал среща за търсене на решение, но такова така и не е намерено. Година по-късно той започва да губи интерес към Alexa.

Безос вече не е ръководител на Amazon. Новият изпълнителен директор Анди Джаси също не е голям почитател на Alexa. Оказва се, че дори популярните устройства от серията Alexa Echo, макар да са продавани добре, са на цени, които практически покриват разходите, но не носят някаква печалба. Една от целите на компанията е била да печели не от продажбите на устройства, а по времето, през което потребителите използват джаджите, но и това не се случва.

Другите планове на Amazon също не успяват. Например партньорство за гласови команди за други компании – хората да си поръчват пица от конкретен ресторант. Или пък да купят стоки от онлайн магазин само с глас. Оказва се обаче, че потребителите нямат особено доверие на тези функции. Данните показват, че макар Alexa да получава над 1 млрд. команди седмично, повечето от тях са най-базови и тривиални команди за пускане на музика или въпроси какво е времето и др. Все неща, които Amazon няма как да превърне в доход.

В официално отворено писмо към служителите, Джаси казва, че Amazon продължава да развива Alexa, но не навлиза в детайли. Вместо това служители твърдят пред Business Insider, че реално нямат никакви насоки за хардуерните планове с Alexa, а и назначенията в отдела са спрени.

Alexa не е единственият гласов асистент с проблеми. Преди няколко седмици се появиха сходни информации и за Google Assistant. Приоритетът на този проект в интернет гиганта е понижен, като неговият екип също е свит. Cortana на Microsoft също тръгна с големи амбиции, но в крайна сметка и този проект беше пратен в ъгъла. Apple Siri изглежда единствената засега, която не изпитва трудности, но Apple традиционно не дава подробности за отделните си проекти, така че няма как да се знае със сигурност дали гласовият асистент оправдава очакванията на компанията.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !