Това, което в момента прави електромобилите втора употреба почти непродаваеми е очакваната предстояща смяна на батериите, които са с много високи цени. Такова поне е общоприетото схващане. Възможно ли е обаче те да предложат по-дълга от очакваното експлоатация?
Въпреки това, докато цените на електромобилите втора употреба спадат, се появяват доказателства, че техните батерии могат да издържат по-дълго от осемгодишната гаранция, с която се предлагат повечето от тях. Всъщност те биха могли да бъдат напълно годни за употреба и след 20 години, което би могло да осигури на изцяло електрическите автомобили по-дълъг полезен живот, отколкото на много други еквиваленти, задвижвани с изкопаеми горива.
Хората правят предположения въз основа на съществуващия опит. Когато става въпрос за дълготрайността на батериите, това най-вероятно ще бъдат техните смартфони. Повечето от нас виждат, че животът на батериите на телефоните им започва да намалява след няколко години. Все повече индикации обаче сочат, че батериите на електромобилите са много по-здрави от тези в смартфоните.
Така например, не е необходимо да зареждате електромобила си всеки ден, както телефона си. Това може да се случва рядко, включително и веднъж седмично. Консултантската фирма P3 наскоро анализира 7000 електрически автомобила в партньорство с австрийския специалист по изпитване на батерии Aviloo. Техният доклад показа, че средно батериите на електромобилите имат 90% капацитет след 100 000 км пробег, а при 300 000 км все още им остават 87% от първоначалния капацитет.
По подобен начин данните на Geotab разкриха, че с течение на времето изчерпването на батериите е много по-ниско от първоначално предвиденото. Докато изследването на P3 се основава на автомобили на възраст между три и пет години, като съпоставя оставащия капацитет на батерията с пробега, анализът на Geotab разглежда възрастта. В последното им проучване са разгледани над 5000 превозни средства и са отчетени много пътувания. Geotab установява, че средният темп на деградиране е само 1.8% годишно. Ако това се приеме за линейно, след 10 години един електромобил все още ще има 82% от капацитета на батерията, а след 20 години, 64%.
Разбира се, тук все още става дума за догадки, защото няма 20-годишни масови електрически автомобили, а много малко са дори на повече от 10 години. Съобщава се обаче, че автомобилите BMW i3 отпреди десет години се справят добре, като повечето от тях все още осигуряват над 80% от първоначалния си капацитет. BMW, която е провела собствени проучвания, потвърждава, че батериите на i3 са издържали значително по-дълго, отколкото компанията е очаквала.
Съществува обаче и аргумент, че може да се появи т.нар. пета крива към края на живота на автомобила, при която батерията започва да се разгражда по-бързо, отколкото през по-голямата част от живота си. Отбелязва се и по-бързото деградиране при често използване на бързо зареждане. Друг негативен фактор е и горещото време. Заслужава си да се отбележи, че досегашните изследвания се основават на това как системите на автомобила отчитат състоянието на батерията, като може да има разминавания с реалното състояние. Друг проблем е буферът, който производителите оставят в батериите си, а именно разликата между нетния и брутния капацитет в kWh.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари