Американци създадоха суперкола с 3D принтирани елементи

Стоян Ненов Последна промяна на 17 август 2022 в 10:47 1335 0

Czinger 21C

Снимка Czinger

Czinger 21C

Автомобилостроенето е сложна и скъпа индустрия, свързана с разработката и производството на хиляди части. За всяка от тях са нужни специални процеси, системи и машини, което е в основата и на високите цени, особено на спортните коли. Можете да попитате Илон Мъск и редицата проблеми на Tesla през първото десетилетие на съществуване на компанията преди да се превърне в глобален хит.

Същевременно индустрията е и сред най-иновативните, като постоянно търси нови методи и технологии за усъвършенстване на всеки аспект на автомобилите. Новата американска компания Czinger е създала т.нар. хиперавтомобил, чийто елементи са изработени чрез 3D принтери и изкуствен интелект, съобщава CNET.

Колата 21C

Компанията работи по проекта няколко години. Czinger казва, че е разработила собствена система с изкуствен интелект, която участва в създаването на автомобила 21C и ще продължи да се прилага и за други модели.

Czinger ще произведе 80 броя от 21C. „Всеки компонент е разработен и произведен чрез изкуствен интелект и е оптимизиран за минимално тегло и максимална производителност, като след това е доработен на ръка“, казва компанията. Тя е разработила всички елементи на автомобила, включително двигателя и задвижването.

Колата тежи 1240 кг и постига отношение тегло-мощност 1:1, като предлага 2.88-литров V8 двигател с две турбини. Той развива 1250 к.с. и достига 11 000 оборота. Компанията ще предлага и допълнителен ъпгрейд, който увеличава мощността с още 100 к.с. Двигателят може да се използва и с „е-горива“ с нулеви емисии. Към него има и хибридна система с електрическо задвижване и регенерация.

1

Czinger казва, че 21C има максимална скорост от 452 км/ч във версията на колата за максимална скорост и 407 км/ч за „стандартната“. Ускорението от място до 100км/ч става за 1.9 секунди, а времето за пробег от 0-300км/ч е 8.5 сек., твърдят от компанията. Автомобилът е двуместен, като пътникът се вози зад шофьора, подобно на изтребител, като усещането за такъв е подсилено и от интериора и стъкления купол над пасажерите.

Въпреки авангардните технологии, 21C е напълно хомологиран за пътя. Автомобилът е преминал успешно всички краш тестове, както и покрива изискванията за вредни емисии.

3D принтерите са бъдещето

Czinger разчита на 3D принтерите на компанията Divergent. И двете фирми са ръководени от Лукаш Цингър. Divergent е разработила цялостна система за „адаптирано производство“, която е в основата и на голям брой от частите за 21C. Системата позволява на инженерите да въведат в компютърна програма спецификациите на частта, която им трябва. Например тегло, обща форма и размери и как ще се свързва с другите елементи. След това изкуственият интелект извършва хиляди симулации и тестове и определя най-оптималната форма и конструкция на елемента, за да може той да е максимално лек и здрав.

Всичко това отнема много по-малко време отколкото е нужно при традиционния процес на разработка и тестове. Много от елементите са вдъхновени от неща от природата – например клетъчна структура на растение или дори сухожилия и мускули. Някои елементи са кухи, което обаче ги прави по-здрави.

Изкуственият интелект оптимизира и самата работа на 3D принтерите, за да не се прахосва материал. Принтерите използват 12 лазера за насочване и са „много пъти по-бързи от другите системи“. Divergent е разработила и алуминиевата сплав, която да се използва от принтерите.

Голяма част от механичните елементи са принтирани така. Единствено панелите от карбон, джантите и текстилът в интериора не са 3D принтирани, както и някои елементи от двигателя и окачването. Амбицията на Czinger е постепенно да усъвършенства процеса и да използва 3D принтери за почти всичко.

Компанията ще започне доставките на клиентските коли през лятото на следващата година. Тя ще се възползва от свободата на технологията и ще позволи на всеки клиент да персонализира своята кола изцяло по личния си вкус. Цената на 21C започва от 2 млн. долара. Тя има и допълнителна амбиция – не само да произвежда спортни коли, но и да продължи да развива 3D принтирането в автомобилостроенето и да предлага технологиите си и на други компании в бранша.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !