Невидимите подобрения: какво може да се направи със софтуер в съвременния автомобил?

OFFNews Последна промяна на 11 април 2025 в 17:00 213 0

Невидимите подобрения: какво може да се направи със софтуер в съвременния автомобил?

Снимка pixabay

Невидимите подобрения: какво може да се направи със софтуер в съвременния автомобил?

Съвременните автомобили са осезаемо повече от механика и скоростни кутии – те са подвижни компютърни системи, управлявани от сложен софтуер. Все по-голяма част от възможностите и поведението на превозното средство зависят от програмен код, а не от физически настройки. Затова и в днешните автосервизи наред с инструменти и масла все по-често ще видите лаптопи, кабели и специализиран софтуер за модификация, диагностика и персонализиране на функции. До какви резултати обаче водят подобни тенденции?

Какви са най-честите софтуерни модификации в сервизите

Една от популярните интервенции е т.нар. софтуерно премахване на адблу (AdBlue) системата. AdBlue е течност, използвана в съвременните дизелови двигатели за намаляване на вредните емисии от азотни оксиди чрез SCR технология. Когато обаче започне да дава грешки и да изисква често доливане или повреди по инжекторите, някои шофьори предпочитат алтернативен подход.

Чрез пренаписване на данните в електронния блок за управление, AdBlue може да бъде софтуерно „изключен“ – автомобилът продължава да работи нормално, без да изисква течността и без да ограничава мощността си. Решението често се избира при по-стари автомобили, които вече не попадат под гаранционни изисквания, или когато ремонтът на системата би надхвърлил пазарната стойност на превозното средство. Макар тази практика да е спорна от екологична гледна точка, тя не е непременно рискова за работата на двигателя, ако е направена правилно и от компетентен специалист.

Подобна е ситуацията с друга популярна намеса, изразяваща се в софтуерно спиране и премахване на дпф филтър, който служи за улавяне на твърдите частици (сажди) в дизеловите автомобили. DPF системата работи ефективно при дълги пътувания, но в градски условия и при постоянни къси маршрути има склонността да се задръства. Това води до ограничен режим, повишен разход, намалена мощност и светване на предупредителни лампи. Софтуерното решение е филтърът да бъде премахнат физически, а съответните модули и сензори – деактивирани на ниво електроника. По този начин колата спира да отчита грешки и се връща към по-динамично поведение.

За много шофьори това е въпрос на икономика и надеждност, особено ако DPF-ът вече не подлежи на регенерация и смяната му би струвала скъпо. Тук отново важи правилото – при коректна намеса от квалифициран сервизен екип, рискът за автомобила е минимален, но ползата може да бъде осезаема.

Софтуерът като нов тип автомобилно обслужване

Промяната в услугите, които извършват сервизите, стана наложителна именно поради засиленото софтуерно влияние на технологиите, видимо в редица автомобилни аспекти: от ускорението и разхода на гориво до климатичната система и светлините.

Освен премахване на системи, съвременните сервизи предлагат и редица други софтуерни подобрения – без да се засяга екологичната част. Такива са например увеличаване на въртящия момент, оптимизация на горивната крива, по-бързо превключване на скоростите при автоматични кутии или дори активиране на функции, които са заложени от производителя, но не са отключени фабрично (като допълнителни режими на шофиране, светлинни конфигурации или паркинг асистенти).

Все повече шофьори осъзнават, че с правилна софтуерна намеса автомобилът може да бъде персонализиран до степен, която преди беше възможна само с допълнителни пакети при покупка на ново превозно средство. И въпреки че законодателството все още не е изцяло уеднаквено по темата, реалността в сервизите показва ясно: софтуерът е ключов за автомобилната еволюция – невидим, но решаващ за начина, по който колата се държи на пътя.

    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !