Ще пренапише ли Европа правилата на Интернет

Стоян Ненов Последна промяна на 01 ноември 2022 в 12:26 819 0

DMA

Снимка Electronic Frontier Foundation

DMA

На 1 ноември 2022 г. в Европейския съюз (ЕС) влиза в сила Законът за цифровите пазари (DMA). Той внася много промени, като една от най-важните е задължение за по-добра взаимосъвместимост между онлайн платформите, пише Wired.

Изискването ще се отрази пряко на IT гигантите, които предпочитат да изолират потребителите в своите си платформи. А новият закон, известен с абревиатурата DMA, ще накара компаниите да имат по-отворени системи и услуги. Това ще е особено „досадно“ за компании като Apple.

„Ако имате iPhone, трябва да може да изтегляте приложения не само от App Store, но и от други онлайн магазини“, коментира Жерард де Грааф, който е един от водещите автори на DMA. Законът ще изисква от доминиращите компании да направят място за по-малките играчи, като това ще важи не само за онлайн магазините за приложения.

DMA например ще въведе и изискване чат приложенията да позволяват изпращане на съобщения не само между собствените си потребители, а и между конкурентите си. Например WhatsApp потребители да получават и изпращат съобщения от Signal, Telegram и т.н. Друго задължение към IT компаниите с големи платформи е да не показват приоритетно своите услуги, а всички да имат равна възможност да достигнат потребителите.

Очаквано, IT гигантите не харесват DMA особено. А и законът не е много ясен. ЕС тепърва трябва да прецени кои компании са достатъчно големи и покриват заложените критерии, за да бъдат поставени в съответните категории, които са с различни правила и ограничения. Де Грааф казва, че това ще стане до пролетта на 2023 г. и тогава ще бъде обявен списъкът и очаква доста съдебни дела от ИТ гигантите, които ще оспорват решенията.

Официалните позиции на IT гигантите са сравнително умерени. Те казват, че и сега се грижат предостатъчно за правата на потребителите и осигуряват множество възможности за развиване на конкуренцията. ЕС обаче не смята така и множеството жалби и проверки срещу големите платформи са отражение на позицията на институциите.

Де Грааф казва, че целта на ЕС не е да влиза в спор с компаниите или да ги ограничава. Затова и де Грааф оглавява новия офис на ЕС в Сан Франциско, който има за цел да сближи позициите на бизнеса и институциите и да помогне на ИТ фирмите да се запознаят по-добре с новите правила. Де Грааф ще се среща и със законодателите на Калифорния за обмяна на опит и идеи.

IT браншът ще трябва да се подготвя и за Законодателния акт за цифровите услуги (DSA), който ще влезе в сила от средата на 2024 г. Той ще заложи по-строги правила и изисквания за автоматичните алгоритми, включително тези, които взимат решения и дават препоръки в социалните мрежи.

Междувременно IT гигантите постепенно се подготвят и за това. Според информация на Reuters, Илон Мъск вече се е свързал с Европейската Комисия (ЕК) и е дал своето уверение, че Twitter ще спазва новите правила. Мъск се е съгласил и на среща с еврокомисар Тиери Бретон, който отговаря за двата закона.

Мъск се е свързал с него след като на 28 октомври, малко след официалните новини, че Twitter, вече е с нов собственик, Бретон публикува туит с краткото „В Европа птицата ще лети по правилата на ЕС“.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !