Първата българска социална мрежа се фокусира върху защитата на потребителските данни

Създателят на “Мрежата” Огнян Апостолов разказва пред Tech.OFFNews.bg какво я отличава спрямо наложените световни платформи

Мария Иванова Последна промяна на 24 март 2024 в 17:26 1040 0

Мрежата

Снимка Мрежата

Мрежата
Социалните мрежи днес заемат огромна част от времето и вниманието ни, предоставяйки ни възможност за споделяне на нашите мисли, идеи и преживявания. Те обаче често са критикувани за начина, по който обработват потребителските данни и за налагани ограничения в свободата на словото.

На този фон, четирима млади българи разработват първата българска социална мрежа - “Мрежата”, която не споделя данните на потребителите си, защитава свободата им на изразяване и предоставя иновативни инструменти за генериране на приходи. Ето какво разказа създателят ѝ Огнян Апостолов пред нашия екип:

Как решихте да направите българска социална мрежа и по какво се отличава тя от съществуващите платформи?

Има две основни причини за създаването на ”Мрежата”. Първата беше, за да покажем нагледно част от способностите на основната ни платформа - Builderly, която позволява създаването и управляването на функционални уебсайтове и мобилни приложения, дори и без наличието на умения в областта на софтуерната разработка. Вярвам, че създаването на толкова комплексен продукт върху нашата платформа, доказва възможностите и ефикасността за потенциални клиенти, които търсят най-бързия и рентабилен начин да осъществят собствените си бизнес начинания и идеи. Или накратко - човек сам/а може да създаде всякакъв тип уебсайт или приложение.

Втората причина, поради която решихме да създадем "Мрежата", е желанието да предложим алтернатива на текущите социални мрежи, която да се отнася уважително към данните на потребителите си, свободата им на изразяване и с идеята да предостави инструменти за монетизация.

“Мрежата” се отличава със своя фокус върху локалното съдържание, множество формати съдържание, голям набор от вградени функционалности, монетизация, и категоричен отказ за споделяне на потребителски преференции с трети страни.

Още със старта си "Мрежата" предизвиква голям интерес и привлича над 14 хил. българи само за първите няколко седмици. Какъв е броят на потребителите към днешна дата?

В момента потребителите са около 16 хиляди. Всеки, който се регистрира, може да види текущия брой потребители на началния екран.

Една от целите на вашата социална мрежа е да запази данните на българите в българска компания. Можете ли да споделите по какъв начин гарантирате сигурността на потребителските данни в “Мрежата”?

Държа да отбележа, че не правя нападки към текущите социални мрежи и платформи и виждам стремежа и усилията им да запазят интегритета на потребителите си.

Най-голямо количество информация за потребителите на социални мрежи се събира чрез трети страни - най-често уеб сайтове, които съдържат “пиксел/аналитични скриптове” на големите социални мрежи. Ако един сайт съдържа пиксел, не означава, че е злонамерен. Всички собственици на сайтове ги използват по един или друг начин с цел проследяване на потребителското поведение и оптимизиране на съдържанието си.

Този тип скриптове помагат на рекламодатели да оптимизират рекламните си кампании, като връщат информация към големите платформи за онлайн навиците на потребителите им, като след това биват обвързани с техните профили. Разбира се, как се управлява информацията на потребителите зад кулисите не е публично достояние.

Във всеки случай, “Мрежата” не съдържа и никога няма да съдържа скрипт на трети страни, с който доброволно да споделя информация за потребителите си. Тя не събира и никога няма да събира хардуерни данни, като текущо ниво на батерия от мобилни устройства, подобно на други приложения.

Допълнително, “Мрежата” не се намира и в никой App Store - отново с цел автономност и да не споделя потребителски данни. Съществуването на приложение извън App Store се нарича PWA или Прогресивно Уеб Приложение. Позволява същите функционалности като приложенията от онлайн магазина, но може да се използва без инсталация или да се инсталира за по-удобен достъп директно чрез уеб браузър - без значение от операционната система.

"Мрежата" включва разнообразни формати на съдържание - от кратки текстове до дълги видеоклипове, подобно на YouTube и др. Можете ли да обясните какви са възможностите за тяхното монетизиране?

Всеки вид съдържание подлежи на монетизация. 10% от всяко гледане или клик на реклама в “Мрежата” автоматично се зачислява към потребителя, чиято публикация е задържала вниманието на друг потребител и е довела към клик или преглеждане на промотирана публикация.

За целта, потребителят трябва да натрупа определен праг за изплащане и да потвърди профила си. Или поне това е теорията. Тъй като монетизацията е споделяне на приход от рекламодатели, поне за момента не е основна опорна точка на “Мрежата”, по простата причина, че все още общността е малка и няма достатъчно рекламодатели.

Възползват ли се потребителите от тези възможности и кой е най-успешният формат в това отношение?

Всеки формат има своя чар. Качването на снимки и текстови публикации определено изисква най-малко усилия и съответно е най-разпространен.

Кой е екипът зад „Мрежата“ и какви са основните роли в проекта?

Екипът на “Мрежата” е и този на Builderly. Аз и Колев започнахме разработката на Builderly преди около две години. Преди около година в проекта се включиха Александър и Адриана. Александър е нашият основен съпорт, Ади се грижи за нови функционалности в “Мрежата”, Колев и аз се грижим за по-сложните компоненти по софтуера, като също така разпределям времето си и в търсене на нови възможности и потенциални инвестиции, с които да постигнем наистина невероятни резултати.

Какви са краткосрочните и дългосрочните цели на екипа за развитието на платформата?

В краткосрочен план се стремим плавно да увеличим базата от потребители и съответно възможностите за монетизация. Дългосрочно, целта ни е да станем първият избор на потребителите за всеки вид рентабилни дигитални решения и да продължаваме да внасяме иновации, които подобряват онлайн комуникацията във всеки аспект. Вярвам, че следващата ни концепция за “Мини-приложения”, която е на броени дни от внедряване в продукция, ще ни придвижи една крачка напред към желания прогрес.

Как виждате ролята на „Мрежата“ в по-широкия контекст на българската технологична индустрия и какво въздействие искате да имате върху нея и стартъп екосистемата?

Виждам симбиозата между “Мрежата” и Builderly като двигател за иновации в българската технологична индустрия. Представата ми е за обширна социална мрежа и мега приложение, което съдържа всички нужни инструменти за малките бизнеси, и допълнително комбинира пазар за мини-приложения, изградени върху Builderly. Така, че всеки разрастващ се бизнес да може да се възползва от собствено приложение, което допринася за дейността, която извършва. И допълнително да разполага с моментална експозиция пред подходяща аудитория. Смятам, че това ще направи стартирането на начинание малко по-лесно, много по-рентабилно и много по-разпространено.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !