Идва ли краят на Meta

Юлиян Арнаудов Последна промяна на 01 ноември 2022 в 16:06 3249 0

Meta Hq

Снимка Wikimedia Commons

Централата на Meta в Сан Франциско

Седмица с 11 нули – толкова са 700 млрд. долара и тази внушителна сума, която доста хора не могат дори да си представят, технологичният гигант Meta е загубил от пазарната си оценка в рамките на около година. Контрастът е огромен, като в края на август 2021 г. се превърна в една от малкото, които минаха прага от 1 трлн. долара капитализация. Макар и за кратко, това е голямо постижение за Meta, зад която стоят зад някои от най-големите социални мрежи и платформи в света – Facebook, Instagram и WhatsApp.

Тя обаче направи по-голямо такова – като изтри 70% от оценката си в рамките на под година. При това на два големи спада – единият през февруари и вторият преди по-малко от седмица. Общото между двата е, че те не отразяват някакви големи пазарни промени, а по-скоро страховете на инвеститорите. Като и двете отписвания идват след обявяването на финансовите резултати.

Фрапиращият спад и огромното отписване очаквано породиха анализи и спекулации за приближаващия край на най-голямата социална мрежа. Както и на империята на милиардера Марк Зукърбърг, която той изгради за последните 15 години.

Двата срива за 700 млрд. долара

Първият срив на пазарната оценка на Meta от февруари дойде след един-единствен слайд в презентациите за финансовите резултати за 2021 г. Там се показва, че дневните потребители на Facebook са намалели с минималния 1 млн. абоната до 1.929 млрд. души. Това е първото понижение на тримесечна база от основаването на социалната мрежа. Което някои инвеститори го разчетоха, като сигнал за „потенциален срив“ на платформата. Малко след това пазарната капитализация беше редуцирана с 320 млрд. долара.

Вторият срив, дойде в края на октомври и беше по-скоро следствие на няколко фактора. Единият е свързан с опитите на Meta да изгради своя метавселена. Според различна информация, изградената от Марк Зукърбърг виртуална среда е „едно тъжно и самотно място“, с доста слаб потребителски интерес. В същия момент, тя гълта голяма част от инвестициите и разходите на компанията. Другият фактор са основно финансови. Те включват забавянето на растежа на приходите, свиването на маржа на печалбата и споменатото увеличение на инвестициите.

Така, в рамките на девет месеца, Meta отчете общо изтриване на 700 млрд. долара от своята пазарна оценка.

Митовете за края

Погледнато в по-общ план на различните основни показателя, Meta изглежда стабилна в кратко и средносрочен план. Сайтът Stratechery развенчава митовете свързани с преждевременния край на компанията. От началото на годината до октомври, Facebook увеличава отново потребителите си до 1.98 млрд. абоната, което е ръст с около 50 млн. спрямо минималния спад от 1 млн. в края на 2021 г. При приходите има лек спад през настоящата година, но не е толкова фрапантен. Инвестициите се увеличават значително през 2022 г. до 34 млрд. долара, като през следващата като темп ще намалеят, но ще достигнат потенциално 39 млрд. долара.

Сайтът TechTrends отбелязва, че единственият показател, който е притеснителен е рязкото свиване на маржа на печалбата със 79%, който съвпада значително с отписаната пазарна оценка за тази една година. Нито един от тези фактори обаче оправдава поведението на инвеститорите.

Силната конкуренция в лицето на TikTok все още не представлява толкова фундаментална заплаха. Китайската социална мрежа започва да забавя растежа си, което подхранва идеята, че е достигнала пика на скоростното си развиване. Както и, че вече се опитва да монетизира по-агресивно натрупаната потребителска база.

Дългосрочните опасения

Най-големият проблем на Meta е нейната амбиция и развитието на метавселените. Марк Зукърбърг дори ребрандира интернет гиганта, за да покаже, че това ще е бъдещето на компанията. Специалистите обаче се опасяват, че реализацията на подобна платформа е изнесена прекалено далеч във времето. Като потенциалните проблеми на Meta може да ударят гиганта още тук и сега. Интерес към самата метавселена на Зукърбърг няма – тя не може да постигне заявените цели и дори се забелязва отлив от нея. Цялостната абонатна база от под 200 хил. абоната е нищо в сравнение с платформите на Meta от милиарди потребители.

В същия момент, мерките, които предприема интернет гиганта не се смятат за достатъчни, за да се отразят заплахите от днешния ден. Те идват от конкуренти и регулатори, които могат да ударят по основния бизнес на Meta – онлайн рекламата. Дългосрочно всички тези фактори и ако не се вземат навременни мерки, наистина може да костват бизнеса на компанията. За момента, тези опасения все още са хипотетични и не оправдават паническото поведение на инвеститорите.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !