Метавселената е едно самотно и тъжно място

Юлиян Арнаудов Последна промяна на 18 октомври 2022 в 13:38 1013 0

Virtual reality

Снимка Stella Jacob/Unsplash

Метавселената е едно самотно и тъжно място

Метавселената ни се представя като бъдещето на човешките взаимоотношения, като следващото стъпало на еволюцията на интернет. Проблемът е, че все още тя е труднодостъпна, без много възможности и… много празна. През 2021 г. Марк Зукърбърг ребрандира технологичния гигант Facebook на Meta и заложи бъдещето на компанията в изграждането на подобен виртуален свят. Година по-късно резултатите са повече от разочароващи.

Основният продукт на Meta в метавселената е Horizon Worlds. Технологичният гигант си е поставил за цел да достигне 500 хил. месечни потребители до края на 2022 г. Реалността се оказва много по-сурова, като към момента те са под 200 хил. Това кара компанията да ревизира целта си за 280 хил., но предвид колко малко остава до края на годината и тя изглежда трудно постижима. Информацията идва от изтекли вътрешни документи на Meta, цитирани от Wall Street Journal.

Още разочароващи данни

Тази информация обаче е само върхът на айсберга. Тенденциите не са към намаляване на аудиторията на метавселената, а не към увеличаване. Документите още допълват, че повечето потребители изоставят Horizon Worlds след първия месец. Отделно от пролетта на 2022 г., има понижение на хората, които го ползват.

Макар да не се споменават дневните потребители, те най-вероятно са дори по-малко. Причината е, че различните сървъри са почти или напълно празни. Едва 9% от тях са посещавани от поне 50 човека, повечето обаче остават непокътнати от човешката активност.

Horizon Worlds е създадена да бъде прототип на метавселената. Тя предоставя различни виртуални светове, които могат да се използват за различни цели – игри, дигитални срещи, забавления, работни места и др. Потребителите влизат в нея чрез техни цифрови аватари. Средата е изградена за виртуална реалност (VR), затова ползването на такива очила е почти задължително.

„Празният свят е тъжен свят“, пише директно във вътрешните документи на Meta. Тези думи обрисуват перфектно ситуацията на усилията на компанията в изграждането на пълноценна метавселена. Положението е толкова зле, че когато компанията се опитва да анкетира потребителите на Horizon Worlds, те успяват да съберат отговори от едва 500 човека.

За сравнение, Facebook и Instagram разполагат с общо над 3.6 млрд. потребителя или поне на хартия – почти половината световно население. Метавселената на Meta има по-малко жители от град Бургас.

Пречките

За една от големите пречки в по-масовото използване на тези дигитални светове се смяташе притежанието на VR очила. Устройствата все още са скъпи, а достъпните модели не са достатъчно оптимизирани за продължителна употреба. Дори евтиният модел на Meta – Quest струва около 400 долара. Към него трябва да добавим и силен компютър, за да може да се използва максимално пълноценно и така цената се наслагва.

Втората пречка е липсата на съдържание и хора, с които да се споделя преживяването. Това е омагьосан кръг от който много трудно се излиза. Horizon Worlds разчита на броя на потребителите, за да може да даде пълноценно преживяване. Самостоятелни решения – например някои видеоигри, но те не пасват напълно на концепцията за метавселена.

Комбинацията от тези фактори води до „мижавия интерес“ в Horizon Worlds. Както и към VR очилата, според източници на WSJ повече от половината VR шлемове Quest на Meta спират да се използват в рамките на шест месеца след покупката им.

Новите усилия

Meta се опитва по всякакъв начин да спаси своята метавселена. Най-малкото, Марк Зукърбърг заложи бъдещето на интернет гиганта на нея, но той започва да губи тежест в опитите си да убеди хората в нейния успех. Отделно, конкуренцията от страна на TikTok става все по-силна, а потребителите на Facebook започват да намаляват своята дейност. Първата промяна е добавянето на крака в Horizon Worlds. Ранният етап на разработката на приложението остави потребителите без визуализиране на краката на техните аватари. Към тях, Зукърбърг добавя и нов VR шлем, който обаче струва 1 499 долара.

Той обаче е предназначен за други, по-важни клиенти на метавселената – корпоративните. Meta ще се ориентира по-силно към интеграцията на дигиталните светове за бизнеса, вместо за крайните потребители. Поради тази причина, технологичният гигант обединява усилия с друг такъв – Microsoft. Това е рязък завой в стратегията на Марк Зукърбърг, който обаче има шансове да спаси проекта. Въпросът е дали корпоративният свят ще е готов да инвестира милиони в нов хардуер и в иновативни решения, предвид очакваната рецесия и надигаща се инфлация.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !