Хегемонията на една отворена платформа: WordPress премина 40% дял от всички сайтове

Offnews Последна промяна на 02 юни 2021 в 11:20 6630 0

DevriX team

Когато изброяват най-влиятелните онлайн платформи, вероятно мнозина ще споменат Google, Facebook, може би Amazon, Instagram или Twitter. Много е вероятно обаче да пропуснат една отворена платформа с огромно значение за съвременния интернет и за обществото като цяло.

Става въпрос, разбира се, за WordPress, която неотдавна премина 40% пазарен дял от всички уебсайтове в света. Ръстът спрямо предходната година е впечатляващ, като за сравнение през януари 2020 г. на нея са работили 35,4 процента от сайтовете. Данните са на W3Techs и включват водещите 10 милиона уебсайта в базата на Alexa, както и топ 1 милион уебсайта, според Tranco. Още по-впечатляващо е, че според изследването, на всеки две минути още един проект мигрира към най-популярната отворена платформа.

При това, методологията изключва голям брой от по-малките уеб проекти, които не попадат сред топ 10 милиона. Най-вероятно, ако те бяха взети предвид щяхме да сме свидетели на още по доминираща позиция на WordPress. Изключени са също и всякакви сайтове с „голи“ WordPress инсталации и съдържание по подразбиране, за да не се изкривява статистиката в полза на тази платформа. И въпреки това наблюдаваме

безпрецедентна хегемония

на една безплатна CMS система с отворен код. Новина, която може само да радва дигиталната общност.

И ако си мислите, че делът на WordPress намалява при по големите уеб проекти, помислете пак. Сред водещите 1000 уебсайта в изследването, процентът на използващите тази платформа е дори още по-голям и достига 51,8 процента. Започнала като система за блогове, днес тя е разпознавана от редица големи корпорации и медии като подходящо решение за тяхното уеб присъствие.

На какво се дължи този огромен интерес?

„Причините за успеха на WordPress със сигурност са комплексни. Според мен, те започват още с ценностите, заложени при самото създаване на платформата и продължават с множеството предимства по отношение на надеждността, сигурността, екосистемата от приложения и много други“ - споделя Марио Пешев, WordPress специалист с дългогодишен опит и основател на DevriX, българска компания, разработила стотици проекти, базирани на тази платформа за големи клиенти в САЩ, Европа, Австралия и други региони. Ето и някои от ключовите преимущества на WordPress, според него.

Огромна екосистема от приложения и функционалности

Безспорно едно от най-важните предимства на тази платформа е наличието на хиляди разширения (плъгини) и шаблони (теми, темплейти), много от които безплатни или на достъпна цена. Това разнообразие позволява на всеки собственик на уебсайт да получи лесен достъп до нужните му функции – независимо дали желае да добави електронен магазин, многоезичност, слайдер, галерия, контактна форма или нещо друго. В добавка, зоните с „джаджи“ (уиджети), заложени в самата архитектура на WordPress, допринасят за лесното разполагане на функционалности в различни части на сайта.

Същевременно наличието на огромна общност от хиляди независими разработчици, създаващи разширения и шаблони, гарантира, че платформата и допълнителните функционалности към нея ще се развиват устойчиво и в бъдеще. Компании като DevriX могат да изградят на база на тази CSM система комплексни решения, подходящи за почти всякакви казуси в интернет пространството.

Лесно инсталиране и употреба

Въпреки наличието на толкова голямо разнообразие от функционалности, WordPress в основата си е изключително лесна за използване. От инсталацията, която се извършва за по-малко от минута (в уеб среда), през създаването на първите страници менюто, до инсталирането на теми и разширения – всичко в тази CMS система е изключително лесно. Администраторският панел също е много достъпен и може лесно да се използва от хора без сериозни технологични познания.

Поддръжка и обновления

Друг важен аспект са обновленията (ъпдейтите) на софтуера. Нормално е когато една фирма се сдобие с уебсайт, той да започне да остарява във времето и примерно след десет години да не е адекватен нито по отношение на своя дизайн, нито като технология. Това често рефлектира и на нивото на сигурност на сайта.

Ако той е къстъм разработен, най-често се налага специалистът / екипът, който го е създал, да бъде търсен регулярно, за да го обновява. При WordPress този процес е автоматизиран и както самата платформа, така и инсталираните на нея разширения и теми, се ъпдейтват регулярно и почти автоматично онлайн. При това – напълно безплатно. Това също може да се прави от неспециалисти (с някои уговорки и особености).

Устойчива за големи и комплексни проекти

„Някои хора все още възприемат WordPress като платформа за малки сайтчета и блогове. Тази представа обаче е много остаряла и доказателство са последните данни за нейното разпространение сред водещите 1000 уебсайта в света. Тенденция, която се потвърждава и от нашият опит – през годините екипът на DevriX е изградил множество големи корпоративни проекти, които се развиват изключително успешно на тази отворена платформа. Сред тях има сайтове, които генерират стотици милиони посещения на месец и стабилността на платформата е доказана многократно“ - добавя още Марио Пешев.

Отворени стандарти

В WordPress всичко е стандартизирано. Това позволява даден проект, започнат и развиван от един екип, след време да се поеме от друг и това да не рефлектира върху качеството.

Да поговорим за ценности

Когато стане въпрос за WordPress, е трудно да не заговорим и за това, че тя е безплатна и с отворен код. Любопитно е, че докато повечето отворени CMS системи към момента отчитат известен спад, поради появата на конкуренти, WordPress продължава да е безапелационен лидер в този сегмет. Към момента тя държи 64.3% от пазара на CMS платформи, като след нея се нареждат Shopify с 5.3%, Joomla с 3.4% и сравнително от скоро – Squarespace с 2.5 процента. Малко са технологичните сегменти, в които лидерът по пазарен дял е толкова категорично пред конкурентите си. А при CMS платформите, този лидер в безплатна система с отворен код.

И докато някои фирми изоставят принципите на отворения код, когато те започнат да пречат на бизнес модела им, WordPress показва категорично, че тези два аспекта не са в противоречие. Днес общността, развиваща тази свободна и безплатна платформа продължава да защитава принципите, залегнали в нея още със създаването й като софтуер под GPL (General Public License). Но това не пречи около този свободен софтуер вече да се развива многомилиардна икономика, включваща приложения, услуги, хостинг доставчици, стартъп проекти и какво ли още не.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !