Европейската комисия (ЕК) изпрати на Meta своето предварително становище, че според първоначалната проверка, ИТ гигантът нарушава Закона за цифровите пазари (DMA). Според ЕК, компанията отнема избора на потребителите и ги кара да избира между това да платят или да предоставят личните си данни за персонализирани реклами, без да имат друга възможност за избор.
Комисията отбелязва, че онлайн платформите събират лични данни, за да ги използват за реклами, но тъй като имат „значителна позиция на цифровите пазари“, ИТ гигантите се възползват от това и „налагат на потребителите правила за използване на услугите им, чрез които да събират голямо количество лична информация“. Според ЕК това дава на големите платформи предимство пред конкурентите, които нямат достъп до подобни масиви, което „вдига високи бариери за предоставяне на онлайн услуги за реклама и социални мрежи“.
Според новия Закон за цифровите пазари обаче, ИТ гигантите трябва да предложат на потребителите различни опции за достъп до услугите им, включително такива с по-малко събиране на данни, но еквивалентни по функционалност. ЕК не смята, че платеният абонамент, който премахва рекламите и не събира толкова информация, който Meta предлага за Facebook и Instagram, отговаря на условията на закона.
Комисията посочва две конкретни нарушения. Първото е, че според нея практиката на Meta не дава възможност на потребителите да изберат услуга, която използва по-малко лични данни, но е еквивалент по всичко останало на версията с персонализирани реклами. Второто е, че не позволява на потребителите правото свободно да се съгласят личните им данни да бъдат използвани за такива цели.
ЕК отбелязва, че това са предварителни становища и не предвещават крайното решение. Комисията допълва, че очаква отговорите и предложенията на Meta и е готова на конструктивен диалог. Тя има срок до 25 март 2025 г. да приключи проверката и да излезе с решение. Ако становището бъде потвърдено окончателно, то тогава Meta може да бъде глобена до 10% от световния си годишен оборот. ЕК допълва, че при повторно нарушение санкцията е до 20%, а при системно неспазване на закона може да се стигне до разделяне на бизнеса или забрани на определени дейности, например купуването на други компании.
Пред онлайн изданието Ars technica Meta отхвърля обвиненията. Говорител на компанията казва, че моделът с платени абонаменти е в рамките на закона и следва препоръки на „най-висшия съд в Европа“. Той допълва, че Meta също е отворена на конструктивен диалог с ЕК и очаква да бъде намерено решение.
Анализаторите на Ars technica посочват, че решението на Европейския съд, което Meta споменава, всъщност е по друг закон – Общия регламент за защита на личните данни (GDPR). През ноември 2023 г. съдът действително реши, че след като абонаментът не е задължителен, за да се използва услугата, проблем с него няма. Но според някои тълкувания на DMA, липсва реален избор за потребителя да използва безплатната услуга наистина безплатно и има само илюзия за избор – да плати или да предаде данните си за реклами.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари