Свързаните технологии са навсякъде в наши дни, включително и при автомобилите. Колите стават все по-умни и имат много повече функции и технологии, които генерират и използват данни, за да персонализират функциите си.
Автомобилите като цяло разполагат с много повече данни за хората, отколкото мнозина предполагат. Освен очевидната информация като маршрути на пътуванията, часове, дати, модерните коли могат да са и източници на други данни за хората, включително тяхната лична комуникация, когато свържат смартфона си с „инфотеймънт“ системата.
Създателят на браузъра Firefox, Mozilla Foundation, обяви, че въпреки постоянно увеличаващите се ИТ системи в автомобилите, нивото им на сигурност е много лошо. Фондацията е направила анализ как 25 автомобилни производителя събират, обработват и защитават личните данни на клиентите си, съобщава Ars technica.
Започваме от заключението: „по отношение на поверителността на данните, автомобилите са най-лошата продуктова категория, която сме анализирали досега“, казва фондацията. Причините за това са много.
Оказва се, че производителите на коли събират твърде много лични данни, включително и за действия, за които потребителите не подозират. Например кои бутони натискат, кои функции използват в инфотеймънт приложенията и какво правят с тях. Освен това се събират и данни за радиопрограмите и навигацията дори и картите да са на трети лица. Разбира се, събират се и споменатите данни и контакти от телефоните, но затова потребителят поне дава съзнателно разрешение, когато свързва устройството.
Оказва се, че някои от нещата са описани в политиката и правилата за ползване на услугите на компаниите. Това са онези дълги текстове, които (почти) никой не чете, когато се регистрира за нова услуга или започва да използва ново устройство.
Проучването на Mozilla показва, че 84% от анализираните брандове са написали в правилата си, че може да споделят събраните данни с трети лица. 76% казват, че биха могли и да ги продават. Над половината казват, че, ще споделят информацията и с институции и агенции, ако получат обосновано искане.
Същевременно, потребителите имат много по-малко контрол какво се случва с данните им. Само два бранда казват на клиентите си, че имат право да поискат данните им да бъдат изтрити.
Нивото на киберсигурност също е много ниско. „Основното ни притеснение е, че няма как да се разбере дали колите криптират личната информация, която събират и съхраняват. А това е абсолютният минимум“, пише Mozilla Foundation.
Организацията посочва Tesla като брандът с най-лошо ниво в проверките. Той е се е провалил на всички проверки, като става едва вторият продукт/компания в историята на Mozilla, който записва това „постижение“.
Най-добре се справят Renault и Dacia. Те не са покрили очакванията на фондацията за сигурност и използването на данните или 2 от пет категории. Останалите са контрол на информацията, проследяване и изкуствен интелект. Въпреки това Mozilla не дава знак за успешно премината проверка на нито един производител.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари