Комедиантите, които разчитат на умелата игра на думи, и авторите на остроумни заглавия могат спокойно да си отдъхнат, поне засега, сочат най-новите изследвания на изкуствения интелект. Изследователите посочват, че получените от тях резултати подчертават твърде слабата способност на големите езикови модели да разбират хумора, емпатията и културните нюанси.
Човешката комуникация с големите езикови модели може да бъде доста хармонична и естествена, докато изкуственият интелект не се сблъска с тънкия хумор и двойния смисъл, заложен в каламбурите. До този извод стигнаха в свое проучване британски и италиански изследователи, чийто научен труд е цитиран от изданието The Guardian.
Според Guardian авторите на изследването са идентифицирали способността на големите езикови модели да определят структурата на каламбура или вица, но имат проблеми с разбирането на смисъла. Така например при замяна на някоя ключова дума в каламбура или шегата, която според възприятието на хората лишава изказването от хумор, големите езикови модели продължават да смятат фразата за шега.
Като пример е дадена следната фраза: „Long fairy tales have a tendency to dragon“. В този случай последната дума звучи идентично с глагола "drag on" - влача се, и именно тази двойственост на значението е в основата на каламбура. Смяната на думата „dragon“ от авторите на експеримента със синонимния глагол „prolong“ или изобщо с каквато и да е друга произволна дума, изкуственият интелект все още продължава да възприема получената фраза като шега.
Както обяснява един от авторите на изследването, големите езикови модели помнят това, което са научили в процеса на обучение. В случая с хумора те запомнят каламбурите, които познават, но това не означава, че изобщо разбират техния смисъл. Замяната на ключовите думи във вицовете, която напълно ги лишава от хумор, не е радикална промяна във възприятието на изкуствения интелект и той продължава да вярва, че си има работа с каламбур. Засега големите езикови модели просто не са в състояние да разберат истински хумора, обобщават изследователите.
Всъщност, когато AI се сблъска с непозната игра на думи, той е в състояние да открие наличието на каламбур в анализираната фраза само в 20% от случаите. Според авторите на доклада засега хората трябва да бъдат предпазливи при използването на големите езикови модели в области, които изискват разбиране на хумора, емпатията и оценяване на културните нюанси. Вярата, че изкуственият интелект може да разбира хумора, не е нищо повече от илюзия.
Изследването им беше представено в началото на този месец по време на 2025 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing в Суджоу, Китай. То е описано подробно в статията, озаглавена “Pun unintended: LLM and the illusion of humor understanding” („Големите езикови модели и илюзията за разбиране на хумора“).











Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари