Виртуалната реалност през 2024 г. - повече реализъм, приложения и изкуствен интелект

Александър Александров Последна промяна на 01 февруари 2024 в 21:44 611 0

Apple
Apple

Виртуалната реалност е един от технологичните подсегменти, които тепърва ще се следят с интерес от анализаторите, наред с изкуствения интелект, блокчейн и Internet of Things. Все още е рано да се каже дали този интерес е оправдан, особено предвид огромните средства, които Meta (бившата Facebook) вече инвестира в сектора. Поне за сега – без възвръщаемост.

Още повече, че през годините сме виждали не един и два опита за създаването на метавселени (достатъчно е да споменем Second Life или Entropia Universe), но макар и някои от тях да са имали своите силни моменти, нито една не се е превърнала в масово явление.

И все пак през 2024 г. предстои да видим някои интересни тенденции, които ще направят този сегмент още по-интересен за масовата публика. Ето и най-любопитните сред тях:

Повече приложения

Към 2 февруари вече са достъпни над 1 милион приложения за visionOS – VR операционната система на Apple, която задвижва техните очила за виртуална реалност Vision Pro. Това включва програми за продуктивност, развлечение, както и сериозни Augmented Reality приложения. Очаква се обаче техният брой да се увеличи още повече, заради старта на продажбите на Apple Vision Pro. Големите отсъстващи от тази екосистема за сега са Netflix, YouTube, Spotify и Meta.

Очаква се с новите платформи виртуалната реалност да намери по-широко приложение в бизнес средите. Това включва приложения за срещи и обучения в къстъмизирани виртуални пространства, за сътрудничество и други иновации, които подобряват работния процес. Други интересни насоки е възможно да са виртуалните пътувания и виртуалната медицина.

Междувременно организацията за права на животните PETA намери нови креативни начини да използва VR технологиите, за да позволи на потребителите да видят света от гледна точка на животните. Създадените от нея три VR приложения показват как животните страдат от човешките ръце. Те са "I, Orca", "I, Chicken" и "I, Calf", представящи живота съответно на косатка, пиле и теле в млечна ферма.

По-напреднал хардуер

С развитието на технологиите се очаква да се появят по-достъпни и леки VR устройства, които ще направят виртуалната реалност по-лесна за използване и предпочитана от широката публика. Поръчките за Vision Pro стартираха наскоро, а по различни оценки, непотвърдени от самата Apple, тя е продала между 160 000 и 180 000 шлема само за един уикенд. Предполага се, че компанията е разполагала със значително по-малко бройки за старта, които бързо са се изчерпали.

Същевременно очакванията са навлизането на Apple в сегмента на виртуалната реалност да привлече интереса към него и скоро да видим нови производители на VR устройства. А това най-вероятно ще направи очилата и шлемовете по-достъпни.

Изкуствен интелект във виртуалната реалност

В неотдавнашно видео Марк Цукербърг разкри визията си как тези два динамични технологични сегмента могат скоро да получат множество допирни точки. Според него, хората ще се нуждаят от нови устройства за изкуствен интелект и това ще обедини изкуствения интелект и метавселената.

“Защото с времето вярвам, че много от нас ще говорят все по-често с изкуствени интелекти в своето ежедневие. И много от нас ще го правят с помощта на очила, защото очилата са идеалният форм - фактор, който позволява на изкуствен интелект да вижда това, което вие виждате и да чува това, което вие чуете. Така той винаги ще е на разположение, за да помогне" – споделя визионерът и съосновател на Facebook.

Припомняме, че компанията инвестира милиарди долари в развитието на своите проекти за метавселена, VR шлемове и екосистемата около тях. За сега обаче изглежда, че тези вложения не се възвръщат, а мнозина критикуват този ход на Цукербърг. Затова и напоследък компанията се опитва да се насочи към изкуствения интелект. В същото време той отрече, че тя ще се отклони от метавселената и настоя, че ще запази фокуса си върху виртуалната реалност.

Повече реализъм при взаимодействие с VR

Междувременно едно откритие на изследователи от Codec Avatars Lab на Meta и Университета в Нанянг може да направи взаимодействието на виртуалната реалност с ръце много по-реалистично. То се нарича URHand и съвсем наскоро беше представено в нова научна статия. Името е съкращение от Universal Relightable Hands, но също и игра на думи от “твоята ръка“ (Your Hand). То представлява своеобразен модел, който може да се приспособи към истинските ръце на потребителя и позволява реалистично взаимодействие в метавселената. За сега обаче не е ясно дали и кога това изследване ще намери приложение при реални продукти.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !