В продължение на години пазарът на смартфони беше една от гарантираните положителни новини в ИТ индустрията. Той винаги генерираше добри резултати. Дори и когато пазарът се пренасити от модели и производители и въпреки разместването на позициите на компаниите в класациите, крайният резултат винаги беше положителен или поне задоволителен.
През 2022 г. обаче пазарът на смартфони се е свил рекордно. Доставките на такива устройства са се сринали с 11%, съобщава анализаторската компания Canalys. Данните не са окончателни, но не се очакват особени разлики с финалните изчисления и затова се публикуват още сега.
Според тях доставките на смартфони през четвъртото тримесечие на годината са спаднали със 17% спрямо същия период през 2021 г. И тук започват негативните рекорди. 2022 г. е с най-лошото годишно представяне за цяло десетилетие. А четвъртата четвърт е най-лошата също за 10 години назад.
Освен това самите производители са „внимателни“ с поръчките от страх да не се получи ситуация с претрупани складове. Затова са поръчали по-малко устройства в края на миналата година, което показва и значително по-ниското търсене. Обикновено последното тримесечие на всяка година е най-силното по отношение на продажби. Рязкото свиване точно през този период е неприятен индикатор за състоянието на пазара и търсенето от страна на клиентите.
Очаквано, това ще се отрази и през 2023 г. Според Canalys „производителите ще подходят към 2023 г. внимателно и ще приоритизират печалбата и защитата на пазарния дял. Компаниите свиват разходите, за да се адаптират към новите реалности на пазара. Изграждането на силни партньорства ще бъде важно за защита на пазарния дял, тъй като трудните условия са както за партньорите, така и за производителите и това лесно може да доведе до трудни преговори“, казват анализаторите.
Canalys прогнозира, че през 2023 г. инфлацията, покачващите се лихви и цялостната икономическа ситуация допълнително ще ограничи потенциала на пазара. Особено като се има предвид, че и самите потребители са все по-внимателни с харчовете си.
Надеждата е в Китай, чието отваряне след поредицата ограничителни мерки заради коронавируса, се очаква с надежда, че ще подобри пазара. Ефектите от това обаче ще се усетят през втората половина на годината. Дори и тогава, положителното представяне ще е предимно в Азия, докато пазарите в Северна Америка и Европа най-вероятно ще останат или без особена промяна, или с минимален ръст.
От гледна точка на производители, пазарът не е особено променен. На годишна база лидер остава Samsung с 22% дял и 2% ръст. На второ място е Apple също с 2% ръст и 19% дял. На трета позиция е Xiaomi с 13% дял и 1% спад. В класацията влизат още OPPO и vivo всяка с по 9% дял.
Apple е имала по-добро четвърто тримесечие, като дори е на първо място в света за този период, казва Canalys. Пазарният дял на компанията за този период е 25% докато Samsung има 25%. Отново само те имат ръст на дела си, докато всички останали записват спад.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари