
Компилирането на шейдъри отдавна е едно от най-големите главоболия в компютърните игри. Това е невидимият процес, който стои зад зашеметяващите графики и ефекти, които правят съвременните игри бляскави и великолепни, но често това се заплаща с доста болезнена цена: накъсани кадри, замръзнали екрани или дълго време за стартиране дори на най-мощните платформи.
По време на изложението Gamescom 2025 в Кьолн, Германия, Microsoft обяви серия от подобрения, фокусирани върху игрите, които ще бъдат въведени в екосистемата на Windows. Наред с новия хардуер в серията портативни компютри Asus ROG Xbox, компанията представи и новата софтуерна функция на DirectX, която се нарича Advanced Shader Delivery.
Microsoft съобщи допълнителна информация в неотдавнашна публикация в блога за разработчици на DirectX. Според инженерите на компанията Advanced Shader Delivery (ASD) е създадена, за да се справи с два от най-наболелите проблеми на компютърните игри: твърде дългото време за зареждане и лаговете в игрите при първото стартиране на едно ново заглавие.
Съвременните AAA игри активно използват шейдъри за подобряване на текстурите, физиката, осветлението и др. Тези шейдъри преди изпълнението си трябва да бъдат компилирани в специфичен за графичния процесор формат - процес, който често прекъсва геймплея, докато не бъдат кеширани за по-късните сесии.
Решението на екипа на DirectX за намаляване на лаговете и дългото време за зареждане включва две нови технологии: база данни за състоянието на обектите (State Object Database, SODB) и база данни за предварително компилираните шейдъри (Precompiled Shader Database, PSDB). SODB е стандартизиран формат за съхраняване на данните от игрите, докато PSDB функционира като кеш на предварително компилираните шейдъри.
Игрите, предоставяни от Xbox Store, вече могат да правят проверки кои шейдъри са им необходими и да ги извличат директно от облачния кеш на PSDB. Това прави локалното компилиране до голяма степен ненужно, а приложението за Xbox PC може дори да актуализира кеша на шейдърите, когато потребителят инсталира или одобри актуализация на драйвера на графичния процесор.
При тестовете с ARPG играта Avowed на Obsidian от Microsoft отбелязват намаляване на времето за стартиране с до 85%. Резултатът: много по-бърз геймплей и по-малко изразходван ресурс за компилиране на шейдърите.
Заслужава да се отбележи, че Microsoft черпи пряко вдъхновение от облачния кеш за шейдъри на Valve, който компанията използва за оптимизиране на игрите в Steam Deck. Конзолата на Valve може да изтегля предварително компилираните шейдъри благодарение на фиксираните си хардуерни спецификации - за разлика от почти безкрайното разнообразие от клиентски компютърни конфигурации.
През следващия месец Microsoft ще разпространи AgilitySDK, който ще позволи на разработчиците и на платформите на трети страни (включително Steam) да интегрират новата технология.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари