Класическите игри за Windows оживяват в Linux с проекта d7vk

Павлин Луканов Последна промяна на 14 ноември 2025 в 17:11 19 0

Класическите игри за Windows оживяват в Linux с проекта d7vk

Снимка Taper/YouTube

Класическите игри за Windows оживяват в Linux с проекта d7vk

Нов проект осигурява съвместимост с Linux за много класически игри за Windows, предлагайки повече възможности за геймърите с тази платформа.

От години Valve бавно подобрява възможностите на слоя за съвместимост Proton, който позволява на хиляди Windows игри да работят безпроблемно на Linux-базираната SteamOS. Но този слой обикновено обхваща само игри, написани за Direct3D 8, собствения графичен API на Windows, пуснат от Microsoft в края на 2000 г.

Сега нов проект с отворен код се стреми да разшири оперативната съвместимост с Linux още по-назад в историята на компютърните игри. d7vk се описва като слой за превод на базата на Vulkan за Direct3D 7 [D3D7], който позволява стартирането на 3D приложения на Linux с помощта на Wine.

Новият проект не е първият опит да се стартират игри с Direct3D 7 на Linux. Вграденият в Wine слой за съвместимост WineD3D поддържа D3D7 в една или друга форма от поне две десетилетия. D7vk обаче се разклонява от съществуващия слой за съвместимост dxvk, който вече се използва от Proton за SteamOS и който според информациите предлага по-добра производителност от WineD3D при много игри.

Авторът на проекта D7vk, WinterSnowfall, пише, че макар да не очаква този нов проект да бъде включен в основния dxvk в бъдеще, новата версия трябва да има същото ниво на профили за конфигурация на приложение/целеви профили и поправки, с които сте свикнали да виждате в dxvk.

Тези допълнителни опции би трябвало да са добра новина за феновете, които търсят нови начини да играят PC игри от определена епоха. PC Gaming Wiki изброява над 400 заглавия, написани с D3D7 API, и макар че повечето от тези игри са издадени между 2000 и 2004 г., няколко нови D3D7 игри продължават да се издават и през 2022 г.

Списъкът с D3D7 игри, както може да се очаква, включва много лицензирани, но има и добре познати като Escape from Monkey Island, Arx Fatalis и оригиналния Hitman: Codename 47. WinterSnowfall пише, че проектът е вдъхновен от желанието да се играят игри като Sacrifice и Disciples II върху съществуващата dxvk рамка.

Все пак авторът на проекта предупреждава, че той вероятно никога няма да достигне пълна съвместимост, тъй като „D3D7 е земя на силно прокълната API оперативна съвместимост“. Не очаквайте този проект да се разшири, за да включи поддръжка за още по-стари DirectX API, предупреждава WinterSnowfall.

Все пак е добра новина за потребителите с Linux, че получават нова опция за игра на много стари заглавия.

Виж още за:
    Всички новини
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !