"Локдаун на качеството" за метавселената на Зукърбърг

Стефан Николов Последна промяна на 12 октомври 2022 в 10:26 985 0

Meta Horizon Worlds

Снимка Meta

Meta Horizon Worlds

В началото на месец септември Марк Зукърбърг забързано влиза в лабораторията на Meta в Питсбърг, сяда пред инсталираните там над 100 камери с висока резолюция и се приготвя да докаже, че критиците на неговата метавселена не са прави.

Тази фотосесия има за цел да създаде колкото се може по-реалистичен аватар по образ и подобие на главния изпълнителен директор на Meta. Идеята е да се демонстрира, че гигантът на социалните медии ненапразно е дал 10 млрд. долара за създаването на един футуристичен 3D свят и че така наречената от него "метавселена" не е провал.

Няколко седмици преди това основателят на Facebook се сблъска със страхотни обществени подигравки, след като неговият автопортрет във вид на смешен карикатурен аватар се разпространи като компютърен вирус и започна да разсмива всички.
Това твърде примитивно изображение бе безпощадно осмивано от всички потребители и бе обявено за твърде странно и бездушно. Това накара Зукърбърг да докаже по някакъв начин, че не е сгрешил, като е поставил бъдещето на своята компания на карта с име метавселена, която през изтеклите три години вече донесе на Meta над 27 млрд. долара оперативна загуба.

Но епизодът със селфито е само едно от препятствията пред Зукърбърг, който е категоричен, че метавселената е следващата естествена стъпка в еволюцията на онлайн общуването. Очакванията са той да представи своя нов аватар още следващата седмица.

Според мненията на десетина бивши и настоящи служители, неговата империя от социални медии с около 3 млрд. потребители, започва да има проблеми във връзка с прехода към метавселената и вече се налага да бъдат отлагани редица бъдещи проекти.

От началото на септември тази година се натрупа огромен брой потребителски оплаквания от Horizon Worlds - социалната виртуална реалност, която е най-близката до метавселената виртуална среда. Потребителите изобщо не са доволни от нейното качество и от многобройните бъгове в нея. В крайна сметка Зукърбърг нареди да бъде въведен "локдаун на качеството", който ще продължи до края на тази година, в рамките на който трябва да бъдат подобрени базовите показатели на виртуалната 3D среда преди да започне агресивното разширяване на метавселената.

Метавселената

Измина почти една година, откакто Зукърбърг обяви, че неговата компания поема курс към метавселената. Неговият план предвижда привличането на 1 милиард потребители и "стотици милиарди долари дигитална търговия на ден". Според него, за постигането на тази цел са необходими между 5 и 10 години.

Още тогава Зукърбърг заяви, че отсега нататък "ние първо ще бъдем метавселената, а не Facebook" и по този начин остави на заден план социалната мрежа, която създаде през 2004 г.

Всъщност, Зукърбърг явно няма друг изход, понеже пазарната капитализация на неговата компания през изтеклите 14 месеца се срина от 1 трлн. до 400 млрд. долара. Самата Meta е изправена пред тежка криза, която се състои в сериозния спад на приходите от дигитална реклама, липсата на ръст при Facebook потребителите и бързо нарастващата конкуренция от страна на китайската TikTok, която освен всичко друго, разполага и със сериозен капитал. В тази ситуация метавселената може да се окаже единственият изход за Meta и за Зукърбърг.

Големите разходи

Както споменахме по-горе, оперативната загуба на направлението Reality Labs, което работи върху метавселената, превишиха 27 млрд. долара. Тези пари са дадени за изграждане на необходимата сървърна и мрежова инфраструктура, за разработването на нов хардуер за шлемовете за виртуална реалност, без които няма как да бъде посетена метавселената. Сериозни суми е струвало и разработването на специализирания софтуер за този 3D свят, както и създаването на най-базовата инфраструктура за неговата поддръжка. Освен върху аватарите, чрез които ще бъдат представени потребителите, специалистите от Reality Labs работят върху още много други неща - от виртуални фитнес програми до места в метавселената, предназначени за обучение.

Според представителите на рекламния бизнес, метавселената е една голяма авантюра, при която дори и малка грешка в прогнозите може да доведе до краха на цялата компания.

Никак не е добро мнението за метавселената и на самите специалисти на Meta. На тях им се е наложило да жертват качеството на 3D изображението, за да постигнат поносимо висока скорост на работа на този виртуален триизмерен свят. А след сега обявения локдаун на качеството те очевидно ще трябва да работят и върху подобряване качеството на 3D графиката. Всъщност бъговете и проблемите със стабилността на метавселената са толкова големи, че дори самите специалисти на Meta не желаят да използват този продукт.

По този повод ръководителят на екипа на Reality Labs заяви: "Простата истина е в това, че след като самите ние не харесваме и не обичаме този продукт, то как можем да очакваме, че той ще се хареса на нашите потребители?

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !