YouTube става платформа на нов тип дезинформация свързана с климатичните промени

Павлин Луканов Последна промяна на 18 януари 2024 в 15:54 1339 0

Polution

Снимка Matt Artz/Unsplash

YouTube става платформа на нов тип дезинформация свързана с климатичните промени

За никого не е тайна, че социалните мрежи и платформи за видео съдържание се използват за разпространяване и на дезинформация. Разбира се те прилагат мерки за ограничаване на подобна информация, но не винаги мерките им работят успешно. Сега сме свидетели именно на такъв случай с кампания по дезинформация в YouTube, която успешно се прикрива и процъфтява.

Става дума за насочена кампания срещу чистата енергия, която следва неуспехите на подобни усилия за отричане на климатичните промени. Анализ на нестопанската организация Center for Countering Digital Hate (CCDH) разкрива, че вече най-честите лъжи, които се разпространяват и са свързани с климатичните промени са в отричането на ползите от чистата енергия и политиките в тази насока за намаляване използването на горива от изкопаеми енергийни източници.

Този тип съдържание вече е 70% от цялото свързано с кампаниите за отричане на климатичните промени през 2023 г. спрямо 35% през 2018 г. До голяма степен става дума за залъгващи съобщения за това, че климатичните решения няма да проработят и научните им основи са ненадеждни, а и глобалното затопляне всъщност не е вредно.

Разбира се има много доказателства за това, че емисиите на газове от изгарянето на изкопаеми горива са причина за климатичните промени. Тези промени се изразяват в по-опустошителни бедствия, а един от начините за противодействието им е за преминаването към чиста енергия.

Един от разпространителите на дезинформация срещу чистата енергия е Джордан Питърсън, който отказва да коментира своите публикации в тази насока. Политиките на Google срещу дезинформацията все още изостават по отношение на новите тенденции в климатичната насока. Компанията дори публикува реклами в клипове с такова съдържание, въпреки правилата си да не го прави.

От Google цитират съществуващите си политики по отношение на климатичните промени, като споделят, че дебатът в това отношение все пак е позволен, включително относно нови изследвания. От компанията заявяват също така, че са премахнали реклами от някои от посочените в новия доклад видеа, но повечето от споменатите клипове не нарушават правилата.

CCDH създава анализа си на база на 4458 часа транскрипции от клипове от 96 канала за период от 2018 г. до 2023 г. За целта е заложено на инструмент с изкуствен интелект наречен CARDS, който може да отличи различните типове фалшиви твърдения. Междувременно вече има индикации за това, че дезинформацията вече влияе върху общественото мнение. Все пак платформи като YouTube имат милиарди потребители и дават платформа на всевъзможни създатели на съдържание.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !