Учените търсят хора, които не са се ваксинирали, но са избегнали заразяването с COVID-19

Offnews Последна промяна на 17 ноември 2021 в 09:00 273 0

image

Международен консорциум от медицински изследователи продължава да търси хора, които са били изложени на въздействието на COVID-19, като в идеалния случай те би трябвало да са живели на едно и също място и да са спали в едно и също легло със заразен от новия коронавирус, но в крайна сметка са останали неуязвими за COVID-19.

Анализът и пресмятанията на американския университет Джонс Хопкинс показват, че през изтеклите почти две години откакто светът се оказа под властта на пандемията, от новия коронавирус са се заразили над 253 милиона души, като от тях починалите са 5,1 милиона. Вече се знае, че от COVID-19 е възможно да се боледува съвсем леко без каквито и да било симптоми, но други хора се спасяват като по чудо след тежка интубация. Има пациенти с много тежки последствия, на които са необходими дълги месеци възстановяване, при други признаците на инфекцията остават в продължение на половин година; някои се заразяват втори път, а други се раждат с антитела към SARS-CoV-2, които са се прехвърлили от майката.

Въпреки, че считано от 2020 година нашето разбиране за коронавирусната инфекция несъмнено се увеличи, все още има много бели петна. Едното от тях е вродената устойчивост към SARS-CoV-2. Може би и сред вашите приятели и роднини има такива, които за щастие не са боледували от COVID-19, при това не поради ваксиниране, а по принцип. Именно такива хора с изключително актуалната към днешен ден "свръхспособност" търси международна група от изследователи. В екипа са включени медицински специалисти от университета Рокфелер в Ню Йорк и от университета на Уисконсин, от медицинската академия на Атина, Гърция, от Тринити колежа в Дъблин, Ирландия, от университетската болница на Белгия и от университета Макгил в Квебек, Канада. Тяхната стратегия бе публикувана в наскоро представената научна работа в списание Nature Immunology.

Учените се надяват, че откриването и изучаването на гените на резистентността към възбудителя на COVID-19 изключително много ще помогне при разработването на нови перспективни антивирусни лекарствени препарати, които не само ще предпазят хората от заразяване, но и ще предотвратят прехвърлянето на новия коронавирус от човек към човек. Според този научен екип, ако генетичната устойчивост към SARS-CoV-2 наистина съществува, то тя се среща в съвсем единични случаи. Въпросът е как да бъдат намерени тези хора?

Като начало е необходимо да се стесни търсенето до хората, които са били подложени на въздействието на COVID-19, но не са се заразили, резултатът от техните тестове не е бил положителен, а техният организъм след това не е създал антитела. Учените се интересуват особено много от хората, които са живели в една и съща стая и един и същи дом, нощували са в едно и също легло и по никакъв начин не са ограничавали общуването си.

"Така наречените несъответстващи двойки не са нещо рядко, но почти няма партньори, които съответстват на всички тези критерии и редовно преминават тестовете за антитела срещу COVID-19" - отбеляза Сънил Ахуджа,специалист по инфекциозни болести в научния център по здравеопазване към Тексаския университет в Сан Антонио, САЩ. "Фактът, че вече много хора се ваксинираха, маскира генетичната устойчивост към новия коронавирус и още повече затруднява търсенето на подобни личности". Учените възнамеряват да сравнят геномите на хората, организмите на които не се поддават на COVID-19 с тези, които вече са преболедували тази болест, и да разберат какви са разликите.

Според предложената хипотеза, невъзприемчивостта към COVID-19 може да бъде обяснено с липсата на ангиотензин-конвертиращия ензим 2 (ACE2) - мембранен протеин, с който е облицована повърхността на клетките и който се използва при проникването на новия коронавирус в тях. Други изследователи са на мнение, че става дума за рядка мутация, за която се предполага, че намалява експресията на ACE2 и следователно, рискът от заразяване с COVID-19.

Научната мисия вече стартира и към края на месец октомври бяха избрани около 500 души, които според специалистите, биха могли да съответстват на всички критерии. По-късно още 600 души от различни държави самостоятелно се свързаха с учените. Първоначалната цел е да се сформира група от минимум 1000 души, изследванията на които биха могли да разкрият тези изключително полезни гени, които правят хората неуязвими към COVID-19.

Виж още за:
Най-четени Най-нови