Космическо изследване показва, че смартфонът не трябва да се използва преди сън

Учени от Международната космическа станция помагат както на астронавтите така и на хората тук на Земята да си почиват по-добре през нощта

Стефан Николов Последна промяна на 06 септември 2023 в 17:32 313 0

Smartphone bed

Снимка Ketut Subiyanto/Pexels

Космическо изследване показва, че смартфонът не трябва да се използва преди сън

"Казвали ли са ви някога да не разглеждате телефона си преди лягане? Това е така, защото синята светлина влияе на циркадния ви ритъм - естествения отговор на човешкия организъм на промените в дневната светлина", се казва в публикация на Европейската космическа агенция (ЕКА) в социалната мрежа X.
Това са две проучвания с общото име "Циркадната светлина и сънят в орбита".

Астронавтът на ЕКА Андреас Могенсен в момента провежда изследвания на съня, което става на Международната космическа станция. Тази мисия се нарича Huginn и се състои от две изследвания, които целят да разберат повече за циркадната светлина и сънят в орбита.

"Астронавтите на космическата станция правят пълна обиколка на Земята на всеки 90 минути и изживяват 16 залеза и изгрева всеки ден. При тази неземна рутина астронавтите трудно намират естествения си дневен ритъм в космоса. Космическата станция следва средното гринуичко време (GMT), което помага за поддържането на постоянен режим, както и за редовното лягане и събуждане", се казва в прессъобщението на ЕКА, публикувано в края на миналата седмица, цитирано от изданието  Interesting Engineering.

Циркадните ритми са естествени физически, психически и поведенчески процеси, които следват 24-часов цикъл и реагират предимно на светлината и тъмнината. Те засягат повечето живи същества, включително животните, растенията и микробите.

В Космоса тези ритми се нарушават, което означава, че астронавтите могат да страдат от безсъние и неадекватен и прекъснат сън. За да избегне тези тежки последици, Могенсен използва специално осветление, разработено от компанията SAGA Space Architects от Копенхаген, Дания. То се състои от специализирана лампа, специално проектирана да поддържа циркадния ритъм на астронавтите в космоса.

Вечер, когато Могенсен иска да заспи, лампата се оцветява в червено точно както при залез. На сутринта тя става синя, за да симулира изгрева на слънцето в един ясен и светъл ден. За целите на изследването "Сън в орбита" Могенсен използва измервателно устройство в ухото, което проследява електроенцефалограмата (ЕЕГ) на мозъка му. Изобретението е дело на изследователи от университета в Орхус, Дания, и им позволява да оценяват мозъчната му дейност през цялата нощ.

Изследователите от двете проучвания работят заедно, за да съберат всички данни и да разберат по-добре процесите на съня както в космоса, така и на Земята. Откритията са особено актуални в наши дни, тъй като изследванията показват, че изменението на климата се намесва в режима ни на сън.

От тези изследвания става ясно, че синята светлина, излъчвана от екраните на смартфоните нарушава циркадните ритми на човешкия организъм и преглеждането на различните материали точно преди заспиване може да ви лиши от така необходимия и полезен сън.

Най-четени Най-нови