Как ще изглеждат образователните технологии през 2030 г.

Глобалните приходи от Еdtech ще нараснат до 538.5 млрд. долара до края на десетилетието, прогнозира доклад на GlobalData

Мария Иванова Последна промяна на 03 октомври 2022 в 16:35 1416 0

Digital Classroom

Снимка Steveriot1/Pixabay

Дигитална класна стая, илюстративна снимка

През последните години станахме свидетели на това как пандемията и свързаната с нея дигитализация промениха образованието завинаги. Преминаването към онлайн обучение доведе до значителни инвестиции и ускорено развитие в сектора на образователните технологии (Edtech) - тенденция, която изглежда ще се запази и в бъдеще.

Прогнозата е на анализаторската компания GlobalData, която в най-новия си доклад „Технологии през 2030 г.“ посочва, че глобалните приходи от образователни технологии ще нараснат от 226.4 млрд. долара през 2022 г. до 538.5 млрд. долара през 2030 г. Според документа, в следващите осем години образованието ще претърпи голяма трансформация и традиционните образователни системи, основаващи се на офлайн учебни материали, ще бъдат заменени с нови системи на обучение, базирани на технологии като изкуствен интелект (AI), виртуална и разширена реалност (VR и AR), блокчейн, облачни изчисления, 5G и др.

Споменатите технологии могат значително да улеснят учителите в усилията им за създаване на интересни за учениците преживявания, повишаващи способностите им за запаметяване и разбиране. Примери за използването на такива инструменти (макар и малко) има и у нас. Иновативни български преподаватели прилагат в класната стая геймифицирани дейности и забавни форми на обучение, използвайки таблети и интерактивни онлайн курсове, както и различни облачно базирани учебни материали и дори VR шлемове.

По света Edtech роботи вече се използват за записване лекциите на отсъстващи студенти. А инструменти, базирани на машинно обучение и блокчейн, помагат на учителите при проверката и оценяването на тестове и домашни.

Ще продължи ли бумът на Edtech и след края на пандемията?

Прогнозите за развитието на този сектор са много добри. Една от тях е на Global Market Insights, според която се очаква Edtech пазарът да достигне годишен темп на растеж от 20% до 2028 г. Доказателство за потенциала на сектора е ръстът на инвестициите в рисков капитал, които по данни на Holon IQ са се увеличили почти пет пъти - от 4.4 млрд. щ. долара през 2017 г. на 20 млрд. щ долара през 2021 г. Всъщност вече има 32 Edtech еднорога (компании, оценени на повече от 1 млрд. долара) по данни на CB Insights.

По отношение на онлайн обучението прогнозите също са оптимистични. Според доклада на GlobalData, до 2030 г. управлението и администрацията на курсове ще бъдат напълно дигитализирани. За това ще допринесат подобрената свързаност (благодарение на 5G и 6G), както и облачните технологии, които ще направят цели библиотеки от учебни материали достъпни за всеки и ще позволят на ученици и учители да работят заедно в реално време върху споделени ресурси.

Изкуственият интелект и блокчейн

също ще допринесат за по-добрата ефективност на онлайн обучението, сочи още докладът на GlobalData. Софтуерът за оценяване, базиран на AI, например ще улеснява работата на учителите чрез автоматизиране на прости административни задачи като отбелязване и оценяване. Изкуственият интелект ще помага и на учениците - да откриват грешки в работата си и да ги коригират. Блокчейн ще даде възможност за дигитална проверка на академични сертификати и дипломи и ще отключва нови уроци, едва след като ученикът изпълни конкретни критерии.

През 2030 г. физическата класна стая и бялата дъска ще бъдат заменени с интерактивни уроци, достъпни чрез VR и AR очила. Симулациите ще дадат възможност на учениците да учат и практикуват умения, а живите графики и уроците с игрови елементи ще привличат и задържат вниманието им по-дълго.

Метавселената като Еdtech платформа на бъдещето

GlobalData прогнозира още, че до 2030 г. метавселената ще осигури обучение, базирано на VR и AR, подкрепено cloud учебни материали и блокчейн системи за автоматизация. То ще съчетава гъвкавостта на дистанционното образование с потапянето в уроци, реализирани във виртуалната и разширена реалност.

Според професор Естев Алмирал от Esade Business School в Барселона, хората се обучават четири пъти по-бързо в метавселената, отколкото в класната стая. Те са 275% по-уверени да прилагат уменията си и четири пъти по-фокусирани от връстниците си в електронното обучение. Професорът допълва още, че обучението в метавселената ще запознае потребителите с тази технология, подобрявайки техническите им умения и позволявайки им да открият нови начини за финансови печалби чрез нея.

Предизвикателствата пред образованието на бъдещето

Метавселената, изкуственият интелект и блокчейн са само част от иновативните технологии с голям потенциал да подобрят качеството на образованието, правейки го по-ефективно и интересно за обучаващите се. Нека прибавим към тях значително по-познатите ни мобилни приложения за изучаване на чужди езици, платформите за онлайн обучения и технологиите за виртуална реалност, пресъздаващи исторически събития. С тяхна помощ знанието става все по-достъпно, навсякъде около нас и всичко, което ни остава, е просто да поискаме да научим нещо ново.

Всички изброени иновации обаче могат да доведат и до нови предизвикателства пред образователния сектор. От една страна дигитализирането на обучението го излага на повишен риск от киберпрестъпления. Преместването на образованието от физическата към виртуалната класна стая може също да доведе до нарушаване правата на учениците.

Съществуват опасения, че множеството дигитални платформи и решения могат да нарушат правата на обучаващите се в тях по отношение на личните им данни като ги събират и съхраняват, за да ги споделят с технологични компании за рекламни цели. Доклад на Human Rights Watch (HRW) предупреждава, че EdTech приложения и уебсайтове нарушават цифровите права на учениците в много страни по света. Анализирайки 163 образователни технологични инструмента от 49 страни за периода от март до август 2021 г., проучването установява, че в 89% от тях се наблюдава компрометиране на правата на децата.

Този тип EdTech решения са събирали данни без тяхното съгласие или това на родителите им, следели са какво правят в класната стая, кои са техните семейства и приятели, както и устройствата, които използват. Докладът разкрива също, че 145 образователни технологични ресурса са предоставили достъп до събраните данни на трети страни. Така децата стават изложени на висок риск от манипулативна намеса над техните мнения и вярвания. А родителите - обект на т.нар. поведенческа реклама от страна на доминиращи пазара на EdTech големи корпорации.

Според проучванията, през следващите години можем да очакваме Edtech да подобри образованието по много различни начини. В същото време обаче, ако не се прилагат по разумен и добре обмислен начин, новите образователни технологии могат да предизвикат проблеми. Сред тях са кибертормозът, крадците на самоличност, достъпът до неподходящо за подрастващите съдържание, увеличаващото се разделението между бедни и богати и др.

От къде идва понятието Edtech?

Понятието Edtech или Edutech е съкращение на Education technology (от англ. образователна технология) и се отнася до използването на софтуер и хардуер за подобряване на преподаването и ученето. Става въпрос за включването в образователния процес на технологии като изкуствен интелект (AI), виртуална и разширена реалност (VR и AR), блокчейн и облачни изчисления.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !