Facebook и Instagram започнаха да блокират новинарското съдържание в Канада

Мария Иванова Последна промяна на 03 август 2023 в 11:14 360 0

Facebook Instagram

Снимка Dole777/Unsplash

Facebook и Instagram започнаха да блокират новинарското съдържание в Канада

Meta, компанията-майка на Facebook и Instagram, започна да блокира споделянето на новинарско съдържание в платформите си в Канада. Промяната започна във вторник и през "следващите няколко седмици" ще обхване всички потребители в страната.

Тя идва в отговор на приетия Закон за онлайн новините, който изисква от технологични гиганти като Meta и Google да преговарят с издателите и да им плащат за тяхното новинарско съдържание. Мярката се отнася както за издателите на новини с акаунти в двете платформи, така и за споделяни от потребителите линкове.

Местни журналисти вече изразиха неодобрението си към промяната. В същото време Meta я определи като “бизнес решение", с което спазва закона. Според компанията, канадското правителство основава новото си законодателство "на погрешната предпоставка, че Meta се възползва несправедливо от новинарското съдържание".

Тя твърди, че новинарските издания доброволно споделят съдържание във Facebook и Instagram, за да разширят аудиторията си и да подпомогнат резултатите си. Meta изтъква още, че потребителите ѝ "не идват за новините", въпреки че според проучване повече от половината (53%) от канадците използват социалните медии именно за достъп до новини.

В отговор на новия закон Google също планира да блокира връзките към новинарско съдържание за канадци по-късно тази година. Технологичният гигант ще спре да ги показва в резултатите на търсачката от момента, в който законът влезе в сила и "не по-късно от 180 дни" след приемането на законопроекта на 22 юни.

Канада не е първата страна, в която се приема закон за компенсация на издателите. През 2021 г. в Австралия беше приет Кодекс за договаряне на новинарските медии. Този закон се насочва към компенсация на издателите и се очаква да осигури годишни приходи от около 130 милиона долара. Австралийското министерство на финансите вече го определи като успешен.

Миналата година американските сенатори също предложиха подобен закон, наречен "Закон за запазване на конкуренцията в журналистиката", но той не успя да премине през Конгреса. Въпреки това, миналия месец законодателите решиха да възродят тази идея и планират да го представят отново за гласуване. Калифорния също е предложила подобна мярка, но тя е била отложена на фона на отпора на Meta, Google и други технологични компании.

Привържениците на канадския Закон за онлайн новините твърдят, че той е от съществено значение за възстановяването на новинарските издания, унищожени по време на прехода от печатни към онлайн медии.

“Google и Facebook печелят 80% от всички приходи от дигитална реклама в Канада. В същото време стотици редакции са закрити" - посочва канадският министър на културното наследство Паскал Сент-Онж. "Свободната и независима преса е от основно значение за нашата демокрация и канадците очакват технологичните гиганти да спазват закона в нашата страна" - допълва още той.

Канадският закон за онлайн новините се основава на почти идентичния австралийски закон, приет през 2021 година. Тогава след напрегнати преговори със законодателите Meta, Google и други притежатели на платформи в крайна сметка отстъпиха и постигнаха споразумение да плащат на издателите за публикуването на новини и линкове към тях.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !