ЕС заяви, че социалните мрежи не се справят с руската пропаганда

Стоян Ненов Последна промяна на 04 септември 2023 в 16:12 238 0

Social media

Снимка Tracy Le Blanc/Pexels

ЕС заяви, че социалните мрежи не се справят с руската пропаганда

Европейската комисия (ЕК) публикува доклад, в който критикува социалните мрежи, че не са успели да се справят с руската пропаганда. Дори напротив, през 2023 г. „подкрепяните от Кремъл профили“ дори са увеличили своето влияние и обхват.

Според доклада, руската дезинформация в Х (бившият Twitter) дори се е увеличила, след като Илон Мъск пое контрол над компанията. ЕК изчислява, че от гледна точка на абсолютни числа, прокремълските профили достигат най-много хора в платформите на Meta. От гледна точка на ръст – прокремълските профили в Telegram, са над тройно повече. От ЕК казват, че Facebook и Instagram са се справили най-добре и макар и там аудиторията на проруските профили да се увеличава, увеличението е съвсем малко, спрямо ръста в другите платформи. В TikTok ръстът е над двоен, а в YouTube – близо 90%. Общо ръстът за всички платформи е 22%.

Докладът твърди, че нито една от проверените платформи всъщност не прилага достатъчно консистентно правилата си, особено в няколко от източноевропейските езици. Проверени са платформите на Meta, Х, TikTok и YouTube.

Докладът отбелязва. Че от август т.г. са в сила по-строгите правила на европейския Закон за дигитални услуги. Той задължава ИТ гигантите, особено тези със социални мрежи, да изпълняват много по-строги изисквания и да имат по-активна дейност в модерирането на съдържанието в платформите им. Големите платформи трябва да са по-бързи в реакциите си, да имат повече системи за модериране и управление на съдържанието и разпространението му. Изискванията важат за всички платформи, които имат 45 млн. месечни активни потребители или повече.

Проучването на ЕК допълва, че ако Законът за дигитални услуги, е бил в сила, когато са събирани данни за него, практически всички социални мрежи са щели да се окажат нарушители. Следователно те са щели да бъдат обект на глоби и наказания.

Докладът на Комисията изрично споменава и изказване на Илон Мъск от 9-ти април т.г. Тогава той обяви, че Х няма да ограничава проруските профили и се аргументира, че според него подобно действие е „слаб ход за цензура, просто защото и другите правят така“. „Да позволим на нашата преса да бъде свободна, докато тяхната не е, демонстрира сила“, аргументира се Мъск.

Според ЕК обаче, това е увеличило руската пропаганда в Х с 36%. Докладът твърди, че прокремълските профили носят рискове за сигурността на обществото, основните човешки права и свободата на словото. Авторите изчисляват, че общата аудитория на профилите във всички платформи е 165 млн. души, а публикациите им са прегледани поне 16 млрд. пъти. ЕК смята, че въпреки това компаниите не правят достатъчно, за да намалят тези резултати и повечето от мерките им се изчерпват с писмени правила, които нямат особен ефект. Самите платформи засега не са коментирали темата.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !