Европейският съюз (ЕС) обяви списък с 19 технологични платформи, които ще трябва да изпълняват допълнителни правила, ако искат да продължават да предлагат услугите си в Европа. Те бяха публикувани на страницата на Европейската комисия на 25 април.
Списъкът е част от Закона за дигиталните услуги (Digital Services Act – DSA), който постепенно влиза в сила в ЕС. Той въвежда множество изисквания и регулации, чиято валидност е разделена на различни критерии. Един от тях е типът и големината на ИТ платформите.
Очаквано, по-голямата част от услугите са американски. Това е главно, защото повечето по-големи и известни платформи са от САЩ. Списъкът не е окончателен, като това е само първата „вълна“ и с времето ще бъде допълван.
В него попадат социални мрежи, платформи за споделяне на съдържание, онлайн магазини за приложения и водещи интернет търсачки. Сред имената са услуги на Google, TikTok, Twitter, Facebbok, Instagram. Освен това са включени LinkedIn, Snapchat, Bing, Booking.com и дори Wikipedia. От неамериканските компании са Alibaba AliExpress и Zalando.
Компаниите в списъка ще трябва да изпълняват допълнителни изисквания, включително за „прозрачност“ на алгоритмите, които използват. Правилата задължават фирмите проактивно да проверяват и анализират своите алгоритми и да съобщават, ако намерят някакви проблеми с тяхната работа. В това число попадат алгоритмите за анализ и подредба на съдържание в резултати от търсения, както и системи за препоръка на съдържание.
При откриване на проблеми, освен да съобщят за тях, компаниите ще са длъжни и да предприемат мерки. Невзимането на решения за отстраняване на проблемите ще се наказва. Освен това се въвежда и допълнително задължение платформите да изработят и въведат „разумни, пропорционални и ефективни“ превантивни мерки за откритите рискове.
Предварително са посочени и някои основни сфери на висок риск, в които алгоритмите трябва да са подготвени. Това са свободата на словото и изразяването, нормалните дискусии, изборни процеси, сигурност на обществото и обществено здраве, полова дискриминация и насилие, защита на децата и психичното здраве.
Регулацията също така забранява да се обработват чувствителни данни при подбор на реклами, както и данните на деца. Платформите са длъжни да информират ясно потребителите защо им препоръчват дадено съдържание и хората да имат възможност да заявят нежеланието си да участват в профилиране за системи за препоръка. Друго ново изискване е ясно написани правила за използване на услугата и равноправното им налагане.
Друго задължение е въвеждане на възможност за потребителите да сигнализират за незаконно или нарушаващо правилата съдържание и фирмите да предприемат съответните действия за навременна проверка. Платформите ще трябва и да осигуряват по-лесен достъп до публично достъпните данни и за учени, за да могат те да ги използват за различни проекти.
Изготвените доклади за прозрачност на алгоритмите ще се подлагат на независим одит и мониторинг от Европейската комисия. За целта тя създава Европейски център за прозрачност на алгоритмите, който ще е отговорен за дейността. Той ще има право и да санкционира при неизпълнение на изискванията. Глобите могат да достигнат до 6% от световния годишен оборот на нарушителя.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари