Борбата срещу блокирането на рекламите в YouTube може да нарушава европейските регулации

Стефан Николов Последна промяна на 08 ноември 2023 в 17:53 1280 0

YouTube Adblocker

Снимка Mozilla

Борбата срещу блокирането на рекламите в YouTube може да нарушава европейските закони за поверителност

Защитниците на неприкосновеността на личния живот твърдят, че ограниченията за блокиране на реклами в YouTube нарушават законите на Европейския съюз (ЕС) за онлайн неприкосновеността на личните данни. Платформата засилва ударите срещу антиблокърите, но редица правозащитници смятат, че тези рестрикции могат да бъдат отменени от Брюксел.

Един от експертите по защита на личните данни, Александър Ханф, подаде през месец октомври жалба до Ирландската комисия за защита на данните (DPC). В нея Ханф твърди, че системата на YouTube за откриване на рекламни блокери е нарушение на неприкосновеността на личния живот (обвинение, което Google отрича) и е незаконна според законодателството на ЕС. "Скриптовете за откриване на адблокър програмите са шпионски софтуер - няма друг начин да бъдат описани и като такива е недопустимо да се внедряват без съгласието на потребителите", заяви Ханф пред изданието The Verge. " Считам, че всяко прилагане на технология, която може да бъде използвана за шпиониране на моите устройства, е както неетично, така и незаконно в повечето ситуации."

Борбата срещу откриването на рекламни блокери не е нещо ново, но глобалните усилия на YouTube за спиране на блокиращите реклами програми възобновиха интереса към темата. Според The New York Times сайтове като YouTube могат да откриват блокерите на реклами, като изтеглят JavaScript кода, който проверява дали нещо в страницата се е променило, или като засичат кога елементите, необходими за зареждане на рекламата, са блокирани.

Въпреки че YouTube започна да блокира адблокерите като "малък експеримент" през месец юни, по-късно YouTube потвърди пред The Verge, че компанията е увеличила мащаба на действията си. Това означава, че все повече потребители с активирани блокери на реклами не могат да гледат видеоклипове в платформата. Вместо да покаже видеоклипа, YouTube показва подкана, която приканва потребителите да разрешат рекламите в YouTube или да се абонират за YouTube Premium.

Този ход не се приема добре както от потребителите, така и от защитниците на неприкосновеността на личния живот. Доклад на Wired разкрива, че хората инсталират и деинсталират рекламни блокери с рекордни темпове, тъй като търсят най-подходящия рекламен блокер, който не е засегнат от ограниченията на YouTube. Междувременно YouTube твърди, че блокерите на реклами нарушават условията за ползване на платформата и пречат на творците да получават полагащите им се приходи от рекламите.

Ханф се обърна за първи път към Европейската комисия относно използването на инструменти за откриване на рекламни блокери през 2016 г. В отговор на неговите опасения Комисията потвърди, че скриптовете, използвани за откриване на рекламни блокери, попадат и в обхвата на член 5.3 от Директивата за правото на неприкосновеност на личния живот и електронни комуникации - правило, което изисква от уебсайтовете да искат съгласието на потребителя, преди да съхраняват или да имат достъп до информацията на устройството на потребителя, като например текстовите бисквитки. "Член 5.3 не се ограничава до конкретен вид информация или технология, като например бисквитките", написа тогава Комисията. "Член 5, параграф 3 ще се прилага и за съхраняването от уеб сайтовете на скриптове в крайните устройства на потребителите, за да се установи дали потребителите са инсталирали или използват блокери на реклами".

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !