Българска компания за дигитални близнаци подпомага навлизането на 5G в Европа

Страната ни е сред водещите по внедряване на мрежите от пето поколение, посочва Деан Безлов от MYX в интервю за Tech.OFFNews.bg

Мария Иванова Последна промяна на 22 юни 2024 в 12:01 1088 0

Българска компания за дигитални близнаци подпомага навлизането на 5G в Европа

Снимка MYX

Българска компания за дигитални близнаци подпомага навлизането на 5G в Европа

Съоснователят на българската компания за дигитални близнаци MYX - Деан Безлов разказва пред екипа на Tech.OFFNews.bg как само за няколко години от малък стартъп тя се трансформира в индустриален гигант, подпомагащ развитието на 5G инфраструктурата в цяла Европа. Разговаряме и за ролята на технологията Digital Twin при оптимизацията на телекомуникационната индустрия, управлението на активи и много други сфери; за бъдещето на европейския телеком пазар, както и за влиянието на TowerCo бизнес моделът, който все повече навлиза на Стария континент.

Той е директор бизнес развитие във фирма MYX и един от създателите ѝ през 2020 година. Учил е в Софийската математическа гимназия (СМГ) и има магистърска степен по "Математика и статистика" в университета Уорик във Великобритания. След завършване на висшето си образование, Безлов развива кариера като статистик в петролна компания, базирана в Оксфорд, като винаги е имал идеята някой ден да се върне в България. През 2018 г. участва в събитие за стартъпи в София Тех Парк и от тогава пътят му е неразделно свързан с тях, опитвайки се да помага на малки и стартиращи компании да изградят своя стратегия, бизнес план, да търсят финансиране и т.н.

Впоследствие покрай клуба по роботика към СМГ се запознава с Явор Михайлов и Михаил Георгиев, които са други двама от създателите на MYX. В крайна сметка заедно с колегата си от университета Димитър Райнов се прибират в България и всички заедно стартират компанията за дигитални близнаци MYX, която с времето става и основното им занимание.

Г-н Безлов, скоро след основаването ѝ, приходите на MYX нарастват стократно, a наетите служители се увеличават от шест на 150 души. Изненадващо за Вас ли дойде този бурен растеж и какви бяха ключовите фактори за постигането му?

MYX е създадена през 2020 г., така че стократният ръст всъщност идва съответно в третата и четвъртата година на компанията. Каквото и да говорим, растежът беше по-голям, отколкото очаквахме и имахме доста работа по уголемяването на организацията – през 2022 г. наехме над 70 човека в рамките на годината.

Факторите за това бяха основно от макро-икономическо естество. Първата причина е свързана с вълната за инсталиране на 5G в Западна Европа (включително и при операторите в Германия). A втората - с навлизането на бизнес модела на TowerCo (тауър компания, която управлява само пасивната инфраструктура, т.е. стоманената кула и отдава пространство под наем на операторите). Растежът беше на база на първия ни истински голям проект в Германия, където участвахме в пълната дигитализация на над 5 000 телеком базови станции.

Разработвате дигитални близнаци за телеком индустрията. Разкажете ни по-конкретно какво представлява тази технология и как помага на клиентите ви да оптимизират бизнеса си?

Създаваме много точен 3D модел на телеком оборудването – в градовете това обикновено е покрив и инсталацията на него. В провинцията обикновено това са стоманени кули. Заедно с това взимаме цялата налична информация за локацията от стара документация, например строителните чертежи, описание на инвентара и т.н. Резултатът е много точно дигитално копие на физическия актив, което може да се използва за симулации и планиране на сценарии. Давам два примера за бизнес оптимизация, както и линк към един примерен модел, за да разгледате.

Наш клиент във Великобритания имаше нужда от осъвременяване на инвентара на кулите си. От 1000 сканирани обекта установихме, че около 7% от инсталираното оборудване не е отчетено в техните системи. Нашият проект доведе до възможността те да получават около 1 000 000 паунда на година допълнителен наем.

В Германия изготвянето на документи, които да позволяват инсталацията на оборудване на вече съществуващи локации, е много бавен и тромав процес, който обикновено отнема 9-12 месеца. В последната година, подобни проекти ние изпълняваме в рамките на 4-5 месеца, т.е. сме около два пъти по-бързи от останалите играчи на немския пазар.

В кои други индустрии технологията Digital Twins има успешно приложение? Можете ли да посочите примери от България.

Digital Twins има приложение във всяка индустрия, която притежава, управлява или взаимодейства с физически активи. Примери за успешни проекти в България са цялостното сканиране на град Русе (27 кв. км.) за нуждите на общината. Също имаме сканиран Дунав мост с цел обследване.

Не на последно място, сме инвентаризирали и паспортизирали всички дървета в Борисовата градина, отново с цел дигитализация на активите. Ако ви е интересно, в нея има около 200 000 дървета.

Със софтуера One3D давате възможност на всеки, който желае, да си направи собствени дигитални близнаци. Разкажете ни как работи този продукт и за какво най-често го използват потребителите му?

Да, точно така, всеки пилот с дрон и снимки с добра последователност може да направи свой собствен 3D модел - дигитален близнак. Идеята на приложението е да е много лесно за ползване. Всъщност, за да го използвате трябва да натиснете един единствен Upload бутон. Поради атрактивната цена, виждаме, че много често този продукт се ползва от малки дрон или строителни компании и много често, за да се следят проекти по строителни дейности или пък инспекция на физическа инфраструктура, например покриви. Различните видове обекти и индустрии зависят и от локацията, където се изпълнява проектът – например в Австралия виждаме голям интерес към сканиране на мини.

Имаме и още един продукт, който е фокусиран върху менажиране на проекти – AQUA. Там също виждаме интерес от различни играчи, включително компании, които се занимават с поддръжка на инфраструктура.

Работите с едни от най-големите телекомуникационни оператори в Германия, Франция и Великобритания. На базата на опита ви с тях - как се развиват плановете за инсталиране на 5G мрежите в Европа и с какви предизвикателства се сблъскват местните телекоми?

Основните предизвикателства в Европа, както и глобално за телекомите са две. Първото и основно предизвикателство е свързано с огромната цена за ролаут (процеса по инсталация на ново оборудване) на 5G. Например, T-Mobile в САЩ само за една част от своите ъпгрейди са похарчили над 60 млрд. долара. Същевременно няма голяма комерсиална полза от 5G за телекомите – те не са започнали да печелят повече пари от това, че са ъпгрейднали своята инфраструктура. Ако някой печели повече, това биха били големите технологични компании, които имат полза от повечето трафик (например TikТok, YouТube и т.н.)

Второто основно предизвикателство е свързано с голямата бюрокрация и регулации при ролаут, което го прави много бавен и скъп процес. Поради тази причина, по наша оценка, ролаутът в Германия изостава от целите си с около две години, във Великобритания - също с около две години. Франция се радва на по-лека регулация и там оценката ни е, че са една година назад. Интересното е, че в държави като България, където регулацията е по-лека, ролаутът е много по-напред от Западна Европа – тук вече почти навсякъде има 5G.

Какви са Вашите виждания за бъдещото развитие на европейския телеком пазар?

Това е много интересен въпрос, който зависи и от макро-икономическата и регулаторна рамка на континента. Например, наскоро Европейският съюз започна работа по вдигане на някои от по-тежките рестрикции за окрупняване на пазара. В момента в Европа има над 20 мобилни оператора. За сравнение - в САЩ те са 4-5.

Ако регулацията продължи да се олекотява, в следващите 5-10 години, бихме очаквали консолидация на броя на мобилните оператори с идеята за по-добра ценова ефективност и икономия от мащаба. Същевременно, продължаваме да виждаме „изгряването“ на TowerCo бизнес модела, при който компаниите се фокусират върху управлението на физическите активи (кули, мачти, покриви). Това е бизнес модел, който вече работи в САЩ от около 30 години, но тепърва се разраства в Европа.

Например в последните четири години видяхме създаването на най-голямата тауър компания в Европа - Cellnex, чрез редица придобивания на кули в европейски държави. Vodafone също отделиха своите кули в отделно дружество Vantage Towers. Така станаха втората най-голяма тауър компания в Европа, изпреварвайки Totem, която е новата тауър фирма на Orange и тъкмо навърши две години.

Какво мислите за българската стартъп екосистема и какъв е приносът на MYX за нейното развитие?

Българската стартъп екосистема е супер тема за съвсем отделно интервю. От една страна има доста пари, които се раздават. От друга, за мен трябва да се увеличи големината на началните инвестиции, които са достъпни за предприемачите – една инвестиция от 60-70 000 евро например, не е достатъчна за финансиране на начална ИТ идея.

Същевременно ангелските и частните инвестиции все още са много ограничени – там може да имаме голям успех в бъдеще, когато повече българи с възможности припознаят стартъп екосистемата. Не на последно място - трябва повече прозрачност за самата екосистема. В момента за много западни инвеститори, които биха имали интерес да инвестират в български стартъпи и български фондове за рисков капитал, стои пречката, че няма почти никаква публична информация за сделките и за големината на самия сектор.

Ако ние, от MYX, можем да сме добър пример за напълно български продукт, който е на световно ниво, предполагам сме си свършили работата. Разбира се, има вече доста изключително успешни такива компании – така че трябва да работим и да си помагаме. И така - 70 години, докато заприличаме поне малко на Силициевата долина.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !