Синята светлина от смартфоните може да не е от толкова голямо значение за съня, колкото си мислим

Павлин Луканов Последна промяна на 12 юни 2024 в 15:45 868 0

Cottonbro studio/Pexels

Снимка Cottonbro studio/Pexels

Синята светлина от смартфоните може да не е от толкова голямо значение за съня, колкото си мислим

Надяваме се всички са наясно с проблемите, които носи така наречената синя светлина от екраните, която може да доведе до нарушения в зрението. Децата разбира се са дори по-чувствителни към тази светлина, а сега ново проучване показва, че негативите не са единствено от този ефект.

Става дума за различното въздействие на интерактивното използване на екраните и пасивното гледане. Гледането на телевизия или четене на текст на телефона често е по-отпускащо спрямо гейминга или чата, при равни нива на излагане на синя светлина. В момента експертите препоръчват правилото 20-20-20 за по-малко натоварване. Това включва гледането на обект на около 6 метра в продължение на 20 секунди на всеки 20 минути.

Разбира се има и очила, които филтрират синята светлина, както и специални крушки, а и софтуерни решения в тази насока. Засега обаче няма ясни данни, че всичко това помага, особено по отношение на съня. В повечето проучвания не се отчита реалното изложение на светлината, а няма и яснота на това коя дължина на вълната се блокира от решенията.

Синята светлина има по-къса дължина на вълната (между 400 и 495 нанометра) спрямо червената (620 до 750 нанометра). Различните филтри блокират различни дължини, което ги прави трудни за сравняване.

Cochrane Library сравняват няколко проучвания и не откриват клинично значима разлика между нормалните лещи и тези с филтри за синя светлина. Отделно пък има изследвания, които не откриват доказателства за това, че синята светлина от екраните е вредна за очите. Изглежда филтрите не подобряват и съня, а тъмният режим на устройствата също може да няма толкова позитивен ефект.

Според специалистите за постигане на добър сън е необходими изграждането на навици. Сред препоръките са събуждане в един и същ час, лягане само ако ви се спи и ставане когато не ви се спи. Също така от полза може да са когинитивни техники в случаите на прекалено активни мисли. При излагане на достатъчно естествена светлина през деня, биологичният часовник е по-малко чувствителен към светлината през нощта.

Интересно е, че има и проучване, което сочи за потенциални ползи от синята светлина. Става дума за това, че при излагане на синя или бяла светлина за час сутрин, при първия вариант се наблюдава намаляване на мелатонина, повишена бодрост, позитивно настроение и визуален комфорт.

По подобие на почти всичко останало, изглежда балансът е ключов. Разбира се трябва да избягвате ярка светлина преди лягане, но ограничената синя светлина от екрана изглежд ане е много притеснителна за съня.

Всички новини
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !