През последните години ставаме свидетели на впечатляващ напредък в областта на виртуалната (VR) и разширената (AR) реалности. Най-новият продукт, който води в тази класация, са VR/AR очилата на технологичния гигант Apple - Vision Pro.
Apple Vision Pro
Още при представянето им на Световната конференция на разработчиците (WWDC), която се проведе миналия месец, експерти определиха хардуера на Vision Pro като съвкупност от всичко във VR и AR през последните пет години. Дисплеят на очилата може да показва очите на потребителя, дори когато той е потопен във виртуално изживяване. Друга съществена разлика при Vision Pro е липсата на контролери. За навигация в менютата хедсетът разчита изцяло на проследяване очите и ръцете на потребителя.
В добавка Apple твърди, че нейните очила с 4К дисплей и поглъщащ съраунд звук са като висококачествена Hi-Fi система в едно устройство. Освен това, те са снабдени с камери и сензори, поддържащи смесената реалност и възможностите за проследяване на очите. Vision Pro дори може да се използва за 3D сканиране на лицето и създаване на аватар за VR видео разговори.
Meta Quest Pro
Шлемът Meta Quest Pro от своя страна, има приличен хардуер. Той разполага с 256 GB памет, 12 GB RAM, чипсет Qualcomm Snapdragon XR2, но може да проследява единствено ръцете на потребителя.
Смесената реалност на Meta Quest Pro е прохождаща, но въпреки това хедсетът има предимство по отношение на софтуера. Магазинът Quest на Meta разполага с голяма селекция от приложения за забавление, фитнес, комуникация и продуктивност. Много от най-добрите VR игри се намират на хардуера на Quest, а има и огромна селекция от спортни и тренировъчни приложения.
В същото време Vision Pro не изглежда да предлага нещо повече от някои основни приложения, инсталирани в iPhone 14, като FaceTime, Apple TV Plus и Apple Music. Феновете се надяват това да се промени и Apple да добави повече софтуерни приложения за Vision Pro преди пускането му на пазара.
VR и AR като следващ етап на компютрите
Според Apple, VR и AR ще бъдат следващия етап на т.нар. пространствени компютри, които ще носим върху тялото си. Така, както телефонът постепенно се превърна в неразделна част от ежедневието ни и днес го ползваме за достъп до банката, лекаря и много други услуги.
Ако това се окаже вярно, е възможно в бъдеще да прекарваме голяма част от времето си във виртуални пространства и светове. А това наред с множеството нови възможности, крие и някои рискове за неприкосновеността на личния живот, сигурността и социалната изолация.
Социална изолация
Телефоните отдавна превзеха ежедневието и промениха начина, по който общуваме до такава степен, че днес не е учудващо повечето пътници в обществения транспорт да пътуват, погълнати от екраните си, или дори пешеходци да пресичат улицата, докато си чатят.
Експерти предупреждават, че виртуалната реалност може да бъде още по-поглъщаща и социално изолираща. И ако точно сега тази технология изглежда твърде далеч от масовия потребител, тъй като шлемът на Apple ще бъде наличен едва през следващата година и ще струва внушителните 3500 долара, то скоро се очаква да се появят по-евтини и достъпни версии на Vision Pro. Ако се замислим, при появата си мобилните телефони и смартфоните също се възприемаха като ненужни и луксозни вещи, но днес функционирането в съвременния свят е почти невъзможно без тях.
Спам и реклами
Ако по подобен начин и смесената реалност се превърне в норма, физическият свят ще се окаже своеобразно продължение на онлайн света. И тогава проблеми като спам, разсейване и претрупване с дигитално съдържание, ще бъдат последствията, за които ще трябва да се притесняваме. Достатъчно е само да си представим какво ще се случи, ако всички сме заобиколени от виртуални TikTok видеа, плаващи WhatsApp разговори или просто голям висящ Kindle, който можем да четем, докато сме в движение.
Според софтуерния инженер Владислав Билай, големите технологични компании на практика ще притежават както реални, така и виртуални пространства. “Ако Apple, Samsung, Google или други подобни организации станат основни доставчици и пазачи на тези технологии, може да възникнат опасения относно неприкосновеността на личния живот, сигурността на данните и свободата на избор" - посочва той.
Лична неприкосновеност
Apple вече подчерта важността на защитата на личните данни във Vision Pro. Компанията увери, че трети страни няма да имат достъп до проследяването на очите или до други показатели. А позицията ѝ по отношение на местоположението и други лични данни вече е доказана. Но не всеки ще си купи скъпите очила на Apple. И това, според експерти, ще превърне света, пълен с AR, в сегрегирани гета, дори и да споделяме едни и същи физически пространства. За някои това ще бъде спокоен, сенчест площад, за други - пространство, обсипано с реклами, което следи всяко преместване на погледа.
AR идва в градовете
Разширената реалност може да бъде от полза за градската среда, като привлече поток от туристи към емблематични места и обогати културните им преживявания или дори просто като разкрие нови възможности за реклама. За да може да се случи това обаче градовете ще трябва да инвестират време и ресурси, както и да партнират с компании като Apple, Google, Niantic, Snap и други.
Нека обаче си припомним 2016 г., когато Pokémon Go за кратко време се превърна в най-бързо сваляното приложение в историята. Тогава хиляди играчи нахлуха в парковете, масово нарушавайки правилата. В същото време само през първите пет месеца на играта близо 30 000 души са пострадали поради разсеяно шофиране.
Това е ярък пример с какво могат да се сблъскат градовете, ако шлемът Vision Pro стане толкова популярен, колкото Apple Watch или iPhone. Макар че до "началото на следващата година" все още не е ясно дали хората ще са склонни да си купят очила за 3499 долара, настояването на Apple, че те са предназначени за носене в света около други хора, означава, че поне ще бъдат избегнати физически сблъсъци поради разсейване.
Конкурентите
И въпреки че Apple бързо си проправя пътя към челните позиции в областта на AR, тя съвсем не е единствената на този пазар. Google, Snap и други компании наскоро също направиха стъпки в сливането на реалния и виртуалния свят. Миналия месец например Google представи своя инструмент "Geospatial Creator", който дава възможност на всеки да прикрепя дигитално съдържание към реални места. За да се конкурира с него, Niantic - създателят на Pokémon Go, също изгражда своя собствена "система за визуално позициониране" (VPS) - нещо като патентован виртуален GPS, наложен върху градовете, картографиран до сантиметър.
Без средства за наблюдение и намеса в тези нови измерения, градовете рискуват големите технологични компании да започнат да се разпореждат с обществената сфера. Зараждащата се ожесточена конкуренция поражда не само перспективата за припокриващи се, несъвместими реалности, притежавани от различни технологични компании, а и редица спорни въпроси като засягане на личната неприкосновеност, заплаха за сигурността, нарушаване на авторските права и др.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари