Пет гръмки ИТ думи, които са просто маркетинг

Стоян Ненов Последна промяна на 01 август 2025 в 11:37 287 0

Пет гръмки ИТ думи, които са просто маркетинг

Снимка NSYS Group/Unsplash

Пет гръмки ИТ думи, които са просто маркетинг

Като цяло ИТ компаниите се стремят да са максимално откровени в посланията за възможностите на продуктите и услугите си. Но от време на време и те се изкушават да използват гръмки фрази и думи, които привличат внимание (т.нар. buzzwords). Но какво всъщност се крие зад тях? Според MakeUseOf най-вече просто маркетинг.

„Военно ниво на защита“

Популярна фраза най-вече сред услугите за киберсигурност. Прилага се обаче и сред производителите на устройства, които понякога твърдят, че джаджите им са толкова здрави, че покриват изискванията на военните.

Факт е, че такива изисквания действително има. Те са много високи и специфични, като за покриването им трябва да се изпълнят специални тестове и съответно получават конкретни сертификати. Това обаче не означава, че са най-доброто възможно на пазара. Със сигурност не и от гледна точка на комбинацията – цена – качество – функционалност. При военните последното е най-важното и доминира останалите критерии. Но в обикновения живот, повечето хора търсят баланс между трите.

„Водоустойчив“

Много модерна дума в момента сред смартфони, смарт часовници, гривни, слушалки и други подобни джаджи. Обикновено гръмко се казва, че дадено устройство е водоустойчиво, а в тънкия шрифт в края на страницата е описано, че това е факт само в определени условия. Например определена дълбочина и определено време на потапяне. Или пък дори само устойчив на пръски, но не на пълно потапяне.

Това може да се разбере най-вече от рейтинга. IP 69 е най-високият, който издържа на гореща вода под налягане. При IP рейтинга втората цифра е водоустойчивостта, а първата – прахоустойчивостта.

„Доживотен лиценз“

Обикновено се предлага за различен софтуер – доживотен лиценз за достъп до дадена услуга или използването на програма или игра. Създава се впечатление, че потребителят получава право да използва услугата или софтуера/играта през целия си живот.

Всъщност, лицензът е в рамките на „живота“ на услугата или програмата. Ако компанията, която я предлага, реши да я прекрати след няколко години или дори само след дни след покупката на лиценза, това е „до живота“ ѝ. В някои случаи дори смяната на собственика на компанията може да доведе до прекратяването на „доживотните“ лицензи. Затова трябва внимателно да се проверяват условията за покупка или абонамент преди извършване на плащането.

„Флагманско изживяване“

Фраза, която набира популярност сред производителите на устройства. С нея те искат да ни кажат, че устройството, което предлагат в среден клас например, предлага (почти) същото изживяване, като модел от най-висок ценови клас. Това създава впечатление в клиента да очаква мощен процесор, добра камера, множество софтуерни функции, по-високо качество на изработка и т.н.

Реално няма единен стандарт какво изобщо е „флагманско изживяване“. И няма как по-евтин телефон с реално по-слаб хардуер, да може да предложи същата мощ като устройство с висок клас компоненти. Затова фразата си е най-вече просто маркетинг.

Пазар, наситен с настоятелни послания, критичното мислене е най-добрият инструмент на потребителя. Преди да се поддадете на най-новата модна дума, е изключително важно да се задълбочите в спецификите, да прочетете дребния шрифт и да потърсите независими отзиви и обективни данни. Само по този начин човек може наистина да различи истинската иновация от обикновената маркетингова реклама и да вземе информирани решения относно технологиите, които оформят ежедневието ни.

    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    Няма коментари към тази новина !