Батериите с твърд електролит за електромобили са пред масово производство

Павлин Луканов Последна промяна на 31 октомври 2022 в 15:01 1098 0

Solid State Battery

Снимка Solid Power

Solid State Battery

Едно от най-големите предизвикателства пред съвременните технологични устройства са батериите. От десетилетия учените търсят начини как да се отърват или подобрят течния електролит, от който зависи функционирането на литиево-йонните батерии. Благодарение на него йоните достигат от единия до другия край на клетката.

Идеалното решение обаче е замяната на течността със солидно вещество, което е леко. Едно от предизвикателствата е все пак да бъдат запазени всички останали полезни свойства. Това включва задържането на повече заряд, поддръжката за бързо зареждане и да работи независимо от околната среда.

В последните години има редица стартъпи, които работят в тази насока, а сред тях е и Solid Power. Компанията вече има производствена линия в Колорадо, която ще произвежда до 300 клетки седмично при достигане на пълен капацитет. Това представлява около 15 хил. клетки годишно. Този капацитет разбира се далеч не е достатъчен, но мащабът винаги може да се разшири, а до края на годината компанията ще достави и първите си клетки за тестове към BMW и Ford.

Ако всичко се развива нормално, някоя от тези големи компании може да поеме производството. Solid Power са постигнали дизайн на батериите си, който е подходящ за масово производство. При него се използват съществуващи процеси и оборудване, които са предназначени и за литиево-йонните батерии.

Твърдотелните батерии също включват анод и катод, но за електролит се разчита на солиден материал. При анодът традиционно се разчита на литий, но Solid Power са разработили решение, което използва силиций. Формулата на батерията включва и сулфид в прахообразно състояние.

Замяната на литият със силиций обаче води и до повишаване на теглото на батерията, както и ограничава максималния капацитет. Затова компанията работи и върху вариант на батерията с литий, който все още е в процес на разработка.

Конкурентите на Solid State, QuantumScape залагат на специално създаден керамичен елемент и литиев дизайн. При него обаче е необходим специален производствен процес. За целта компанията планира създаването на собствени фабрики, вместо да се преоборудват съществуващи такива. Първите такива батерии би трябвало да са налични за тестове от производителите на автомобили през следващата година.

При всички положения ще изминат години преди някое от решенията да достигнат до завършен продукт на пазара. Първоначално ще има и голям процент дефектни батерии при производство. За сравнение към момента между 80% и 90% от клетките произвеждани за литиево-йонни батерии са използваеми.

Междувременно от Solid Power отбелязват, че в момента батериите предназначени за електромобили не се справят адекватно при ниски температури и издръжливостта им спада ако често се използва бързо зареждане. При твърдотелните батерии обаче има поводи за оптимизъм и в тези насоки, тъй като ограниченията са от инженерно естество, а не химическо.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !