Автопилот на всяка цена или как Илон Мъск премахва радарите от електромобилите Tesla

Юлиян Арнаудов Последна промяна на 20 март 2023 в 15:30 842 0

Tesla Autopilot

Снимка Tesla

Автопилот на всяка цена или как Илон Мъск премахва радарите от електромобилите Tesla

Още от първите си дни в Tesla стремежът на Илон Мъск е да покаже, че може да направи електромобилите достъпни. И не само, но и те да превъзхождат традиционните модели с двигатели с вътрешно горене. Един от основните козове в това направление е автопилотът на моделите Tesla. Той придава висока автономност на електромобилите и беше един от малкото които вкарваха сравнително високо ниво в сериен модел.

До скоро. Защото от две години насам, колите Tesla започнаха да имат проблеми със своя автопилот. През последните седмици, компанията изтегли функцията за автопилот, след като автомобилите не спазваха ограниченията по пътя и редица други пътни знаци. Оплакванията започнаха да се трупат, да никнат съдебни искове, а регулаторите – да стават нервни.

Според Washington Post голяма част от проблемите на автономните възможности на Tesla моделите идва от едно решение на Илон Мъск. През май 2021 г. ексцентричният милиардер решава да премахне радарите на всички новопроизведени коли. След като го прави, той изключва софтуерно този сензор на моделите, които разполага с него и са на пътя. Причината – желанието на Мъск да намали разходите и да овладее проблемът с чипове, който буквално парализира автомобилната индустрия.

Радарът е ключов компонент за постигане на максимална автономност. Той в комбинацията с камерите предоставят 360-градусва картина на колата и пътната обстановка около нея. Радарът има две основни роли – да дава прецизна информация за ситуацията на пътя на по-далечни разстояния. Както и да допълва камерите, които могат да се замърсят, заслепят или да подведат системата по един или друг начин.

Очаквано, инженерите на Tesla се възпротивяват силно срещу тази идея. Но това не е единственият проблем. Бивши служители описват, че стилът на управление на Илон Мъск в компанията е идентичен с това, което той направи в Twitter. Бърза и припряна разработка на нови възможности и пускането им на пазара без да са готови. Систематичното намаляване на разходите е друга мания на Мъск, както и правенето на големи обещания в нереални срокове.

Идеята за пускането на напълно автономни електромобили Tesla беше представена от милиардера през април 2019 г. Компанията от пет години разполага с частичен автопилот и това кара инвеститорите и потребителите да са уверение, че задачата не е непосилна. Пълната автономност обещава, тази функция за самоуправление да се пренесе от междуградските магистрали в населените места.

Очаквано, тази задача се оказва доста по-сложна, защото в градовете участниците в движението и около пътя са в пъти повече. Осемте камери, с които разполага всяка Tesla и радар осигуряват критичните „очи и уши“ на колите. Последният не е толкова мощен като на другите решения за автономни коли, но наличието му дава застраховка, че автомобилът ще види предмет пред себе си. Независимо, дали го разпознае какъв е. Докато камерите им трябва време и много машинно обучение, за да могат да различат камион от кола или от знак.

Премахването на радарите се оказва просто една капка в целия процес по разработването на пълния автопилот на Tesla. Което води и до неубедителните резултати от последните месеци.

Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !