От години автомобилни производители и технологични стартъпи разработват решения за автономно управление на коли и по-специфично електромобили. В това направление се отчита значителен напредък с редица пилотни програми, които функционират и в реални условия. До широкомащабното въвеждане на технологията обаче има още доста време, като съществуват редица технологични, а и етични предизвикателства.
Сега автономното управление достига и до друг сектор, а именно авиационния. Airbus тества нов пакет от технологии за автоматизация, който според компанията има потенциала да подобри значително сигурността и ефективността по време на полет. Решението за автоматизация се разработва като част от проекта DragonFly на Airbus. В него се включват решения като автоматично избягване в извънредни ситуации по време на полет, автоматично кацане и такси подпомагане.
Компанията тества новите функционалности с модела A350-1000 на летището Тулуза – Бланяк, което традиционно използва за изпитания на нови технологии и самолети. Експериментите се провеждат от Airbus UpNext, филиал на аерокосмическия гигант, като по този начин технологиите се проверяват преди да бъдат приложени в по-широк мащаб.
Името на проекта, DragonFly, също не е случайно. Според Airbus технологията пресъздава възможността на насекомите да разпознават определени локации. Целта е тази способност да бъде използвана в помощ на самолета да се придвижи автоматично преди излитане, да се справя с инциденти, при които членове на екипажа са недееспособни и осъществяване на автоматизирани излитания и кацания.
От Airbus UpNext споделят, че тестовете са една от няколко стъпки, които са част от цялостния процес по разработка и въвеждане на нови технологии, които в случая могат значително да подобрят оперативните дейности и сигурността. По време на изпитанията експерименталният летателен апарат на Airbus е успял да разпознае и реагира на външни състояния като летателни зони, определени терени и времето. На база на това самолетът създава нов летателен план и предава информацията към управлението за полети и други летищни оператори, като всичко това става автоматично.
Airbus UpNext използва данните от изпитанията, за да се подготви за въвеждането на следващото поколение алгоритми свързани с компютърно зрение и добавяне на въпросните функционалности в реални условия. Това означава, че в не чак толкова далечно бъдеще решенията за автоматизация могат да бъдат внедрени и при пътническите превози.
Френската компания има редица интересни разработки, с които се подготвя за предизвикателствата на бъдещето. Така например Airbus финансира няколко проекта за електрически превозни средства, които могат да излитат и кацат вертикално (eVTOL), като сред тях са Vahana и CityAirbus. Освен това компанията работи и със стартъпа в сферата на lidar технологиите, Luminar. Целта е намиране на приложение за способностите за 3D картиране на лазерния сензор.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари