Учени осъществиха първата квантова телепортация на дълги разстояния

Offnews Последна промяна на 23 декември 2020 в 10:46 4210 0

explosion-4855710_640

Екип от изследователи от Caltech, Fermilab и NASA обяви, че са постигнали първата по рода си квантова телепортация на дълги разстояния. Откритието може да положи основите на нов вид квантов интернет - технология, която би революционизирала компютрите по различни начини.

По време на експеримента са били телепортирани основни единици квантова информация, наречени кубити. Те са били преместени през рекордните 22 километра влакна.

Квантовата телепортация всъщност не е телепортация в традиционния смисъл на думата, тъй като не включва действително прехвърляне на материя. Тя по-скоро представлява трансфер на квантови състояния от едно място на друго.

Дори и намиращи се на големи разстояния, квантовите частици знаят свойството на другата си половина. Така, ако една частица промени своето положение, импулс или въртене, и другата също ще ги промени.

Тази невидима сила е известна като „призрачно действие от разстояние“. С други думи - "заплетени" двойки частици могат да предават кодирана информация помежду си, независимо къде се намират.

На базата на тези открития изследователите се надяват да създадат мрежи от квантови компютри, които да могат да споделят информация с невероятно бързи скорости. Поддържането на стабилен информационен поток обаче се оказва изключително трудно.

Предишният световен рекорд в областта принадлежи на изследователи от университета в Калгари, които през 2016 г. постигат квантова телепортация на разстояние от шест километра. Сега учените се надяват да разширят постигнатата система, използвайки едновременно заплитане и суперпозиция.

Реализацията на подобна технология е предпоставка за създаване на квантов интернет с висока скорост. Това ще окаже благоприятно въздействие върху всяка сфера, свързана с компютрите, като криптографията, алгоритмите за търсене, финансовите услуги, квантовите симулации и др.